AltijdOnderWeg.reismee.nl

Herfstreis deel 1

Vrijdag 22 september.  De Koog

Gisteren de camper opgehaald, morgen nog even naar de tandarts en dan gaan we weer op pad. Op ons gemak beladen en dan naar den Helder, waar we de boot van half 4 pakken, een nieuwe veerpont, met, zoals de rederij zegt, het uiterlijk van een cruiseschip (een beetje maar) De camping de Shelter is vol, dus gaan we naar Om de Noord, ertegenover, ook goed. Het belooft goed weer te worden en na wat spetjes onderweg, is het droog en zien we zelfs een vaag zonnetje. We zijn weer onderweg! Heerlijk.

Zaterdag 23 september

Een strak blauwe hemel als we wakker worden. Na de ochtendrituelen, uitgebreid koffie. Het is, zoals gezegd aardig druk op het eiland en ook met fietsen is dat te merken, we fietsen onder langs het duin richting vuurtoren. Er staan veel paddestoelen langs de weg, maar eentje springt eruit, en die moet dan natuurlijk op de foto. Ter hoogte van paal 28 keren we om en fietsen naar restaurant de Slufter, waar we weer overheerlijke sliptongen eten, dan natuurlijk nog even naar het uitzichtplateau, genieten in het zonnetje. We fietsen dezelfde route terug, boodschapje doen. Heerlijk dagje.

Zondag 24 september

Beetje heiig als we wakker worden, we gaan vandaag weer lekker fietsen, ditmaal naar paal 15. Onderweg moeten we een ommetje maken, omdat vandaag de halve marathon van Texel wordt gelopen, we benijden ze niet, het is best warm, nu het zonnetje erdoor komt. Ze lopen ook bij paal 15 het strand op en dan weer terug naar de veerpont. Wij strijken neer op het terras van paal 15 om te lunchen, dan fietsen we weer terug naar de Koog.

Maandag 25 september.       Weesp

Mistig, we rijden rond 12 uur het terrein af en dan naar Oudeschild om bij de Oude Vismarkt lekker visje te eten, dat we opeten bij de haven. Pont en dan naar huis, de rest van de spullen voor de komende maand ophalen. Poolshoogte nemen bij Vecht en Weide een Camperplaats nabij Weesp. Prima in orde, alleen een beetje boerenluchten?

Dinsdag 26 september.   Geertruidenberg.

Nog steeds mistig, maar dat zal niet lang duren, we rijden nog even langs huis, toch nog wat vergeten en dan door naar Gorcum, camperplek bekeken, leuk, we lunchen er en dan toch nog maar een stukje verder. We belanden in Geertruidenberg een oud vestingstadje, waar een camperplek aan de haven is.

Woensdag 27 september

Stralend weer, strak blauw, we gaan vandaag richting Biesbosch fietsen. Langs boerenland naar Drimmelen en dan over de dijk, waar de schapen grazen en andere dingen doen. We komen bij Lage Zwaluwe, drinken daar koffie met punt en gaan dan naar het voetveer, van hieruit kun je een rondje fietsen langs de Biesbosch (ongeveer 50 km),kom je uiteindelijk in Werkendam uit en dan kun je weer terug naar Geertruidenberg. We besluiten dat een andere keer te doen, omdat het eerstvolgende pontje pas over een uur gaat en dan wordt het wel erg laat. We fietsen onderlangs de dijk weer terug en zijn dan om 5 uur weer terug op de camperplek.

Donderdag 28 september. Gravelines.

Vannacht regen, maar nu weer droog en een prima temperatuur. Na de boodschappen gaan we op weg, snel België door en we stoppen in Gravelines (Grevelingen), waar we al eerder hebben gestaan, het is er behoorlijk druk. We lopen langs het kanaal van de Aa, richting zee, prachtige  luchten vandaag en we gaan eten bij een restaurant met uitzicht op de haven. Mosseltjes.

Vrijdag 29 september. Le Tréport.

Vandaag bewolkt met af en toe een bui. Stukje snelweg en dan weer over b -wegen. Een ommetje naar le Hourdel, de kaap aan de ingang van de Baie de la Somme, prachtig gebied met in-en uitlopend water, aan de overkant le Crotoy. Verder langs de kust naar de Terasses de Tréport. Door de bewolking, waar af en toe de zon doorkomt, zijn de krijtrotsen helemaal mooi, wat een uitzicht!

Zaterdag 30 september.      Blangny-sur-Bresle

Boodschappen en dan door naar een campinkje aan een meertje in Blangny-sur-Bresle, lekker rustig.

Zondag 1 oktober

We blijven hier staan, Rob en Agnes komen rond 14.00 aan vanuit Gorcum. Grijs dagje vandaag.

Maandag 2 oktober. Veullettes-sur-Mer

Het waait stevig vandaag maar er zitten stukjes blauw in de lucht. We rijden naar Treport, waar we met de funiculaire omhoog gaan naar de Terrasses de Treport. Even van het uitzicht genieten en dan door naar Valery-en-Caux, wandelingetje onderlangs de krijtrotsen. Bij het wegrijden vanaf de krijtrotsen verliezen Rob en Agnes hun aanhangwagentje, gelukkig hebben ze dat snel in de gaten.En dan door naar een camping municipal in Veuletttes-sur-Mer. Rustige middag boodschapje, wasje draaien.

Dinsdag 3 oktober       Honfleur

Ontstuimige nacht, regen, veel wind, maar nu schijnt de zon. We rijden allereerst naar Étretat en vinden een goede plek om de auto te parkeren. Van daaruit lopen we omhoog langs een golfbaan en komen dan uiteindelijk bij de drie grote uitstekende krijtrotsen, waar Étretat beroemd om is. Schitterende uitzichten en met de wolkenluchten geeft dat het water ook weer een extra dimensie, prachtig. Dan rijden we door naar Honfleur, over de Pont de Normandië, waar we boodschappen doen en plek vinden op de aire de camping cars. Na een glaasje wijn lopen we het plaatsje in en gaan lekker eten.

Woensdag 4 oktober     Beauvoir

In de ochtend nog even een wandelingetje de stad in, kerk bekijken (de houten kerk) en na een kopje koffie weer richting camper. We gaan rechtstreeks naar Beauvoir, zodat we nog even bij mooi weer de Mont Saint Michel kunnen bekijken. Op de fiets, 5 km, prima. Strak blauwe hemel en zo is de abdij op z’n mooist. We kunnen na het bezoek aan Mont Saint Michel nog buiten in het zonnetje een glaasje drinken. Weer een mooie dag.

Donderdag 5 oktober. Ploubazlanec

Rond elven vertrek en wij zijn niet de enigen, die gebruik willen maken van het service station, drie wachtenden voor ons. We vinden een mooie plek om te lunchen en rijden dan door naar L’Arcuest, een mooie stek van waaruit er een pontje gaat naar Ile de Bréhat. Morgen, het miezert nu een beetje, leuke camping hier vlakbij, met een fraai uitzicht op het eiland en de droogvallende rotsen.

Vrijdag 6 oktober

Pont van 12.00 naar het eiland, waar geen auto’s rijden. We twijfelden nog of we de fietsen mee zouden nemen, maar besluiten toch te gaan wandelen. Prachtig hier, droogvallende baaitjes met bootjes. Overal nog bloeiende bloemen. Wat moet het hier extra mooi zijn in het voorjaar! We lopen het plaatsje in en kopen bij de bakker een belegd stokbroodje, eten dat op een bankje in het zonnetje op. De musjes eten hier uit je hand. Dan gaan we wandelen, Agnes wil tempo lopen, Rob wil fotograferen en wij willen een niet te groot rondje. Zo gaan we ieder onze weg en zien we elkaar weer op de boot terug naar het vasteland. Ijsje en een rustig avondje.

Zaterdag 7 oktober Les Essarts

We gaan rijden vandaag, weer is matig, veel wind en grijs, kijken hoe ver we komen vandaag, maar eerst wat te eten halen. Bij de Leclerc staat een wat verdwaasde man tegen de vuilnisbakken te praten , maar zo gauw hij ons ziet, komt ie meteen op Ruud af en begint wat kreten uitstotend tegen hem te oreren. Na een minuut of wat maan ik Ruud dat we nu toch echt boodschappen moeten gaan doen, maar hij komt gewoon achter ons aan, gelukkig gaat ie niet mee naar binnen. We rijden zuidwaarts richting Bordeaux, de camping de we in de planning hadden, blijkt dicht, dus dan wordt het een camperplek in een dorpje hier niet ver vandaan, bij een zwembad, prima.

Zondag 8 oktober. Castets

Bijtijds weg, geen douche op de camperplek, dus alleen een ontbijten en dan weg. Een tamelijk saaie snelweg met een eentonig landschap. Gelukkig weinig verkeer op zondag. We spreken af dat we vóór Bordeaux zullen beslissen of we wel of neig naar het hoogste duin van Europa zullen gaan kijken. Dune de Pilat, 103 meter hoog. Bij Bordeaux begint de zon te schijnen, dus gaan we het duin bekijken, we zijn. We zijn niet de enigen, maar dat is te begrijpen. Het is prachtig, uitzicht, blauwe lucht, mooie zee, een uitgestrekte dennenbossen. Als we terugkomen is het al 15.30 en er zijn hier niet veel campings meer open, het wordt dus nog 130 km rijden. Mooie weg en laatste stukje snelweg. Mooie dag en flink richting zuiden opgeschoten vandaag.

Maandag 9 oktober St Jean Pied le Port

We spreken met R en A af dat we elkaar op de camping in St Jean zullen ontmoeten. Kunnen we onze eigen route kiezen.
Wij rijden een mooie binnendoor route en bij aankomst in het plaatsje tanken we en doen we boodschappen.
We lopen gevieren een rondje naar de Citadel, van waaraf je een mooi uitzicht hebt op de omgeving. Het ziet er hier verzorgd uit, vriendelijk. Het plaatsje is een kruispunt van de camino’s die naar Santiago de Compostela leiden. En dat is te me4ken, veel pensionnetjes hier en winkeltjes met poncho’s, wandelschoenen, rugzakken etc.
Wij staan op een leuke ommuurde camping, midden in het plaatsje.

Dinsdag 10 oktober. Rob en Agnes gaan een tochtje op de brommer maken en wij wandelen wat langs de rivier. Ook ga ik op zoek naar een kapper, er zijn er hier, twee zijn er gesloten en de derde heeft geen tijd, jammer.
‘Avonds gaan we lekker tapas eten in het dorp t.g.v. ons 1 jarig huwelijksjubileum.

Woensdag 11 oktober Arguedas
Ook nu spreken we weer af dat we elkaar in Olite zullen ontmoeten op de camperplek aldaar. Mooie tocht door de Pyreneeën. Het is weer warm vandaag en ook in Olite waar wij rond twee uur zijn, is het erg warm, we lopen door het mooie middeleeuwse plaatsje met een mooie kerk, kasteel en mooie pleintjes. Maar op dit tijdstip is het hier uitgestorven.
R en A arriveren rond 16.00 en vinden ook dat deze plek niet erg geschikt is, in de brandende zon en veel verkeerslawaai.
We rijden door naar Arguedas, waar een camperplek is onderaan de grotwoningen. Prima plek, en  in de avond zijn de grotwoningen zelfs verlicht.

Donderdag 12 oktober.
We horen dat de Spanjaarden vandaag een vrije dag hebben, nationale feestdag, bakker dicht, vvv dicht. Maar goed, we willen vandaag naar de Bardenas Reales, een woestijnachtig gebied, dat hier4 km vandaan ligt. We gaan op de fiets ernaartoe. Zeer de moeite waard, jammer dat er ook auto’s mogen rijden, dat geeft veel stof. Ook vandaag weer zeer warm.
In de avond gaan Agnes en ik nog even de grotwoningen bekijken.

Vrijdag 13 oktober.  Embalse de la Cuerda del Pozo
We rijden vandaag richting Soria, even daar voorbij ligt aan de 234 een stuwmeer, waar je kunt overnachten, heerlijk is het hier, koel onder de bomen. Agnes knipt mijn haar, weer een probleem opgelost.

Zaterdag 14 oktober. Cañon del Río Lobos.
Vandaag naar de kloof, mooi natuurpark hier iets verderop. Druk hier, de mensen hebben duidelijk een langs weekend, maar het is zo mooi dat we toch maar op de parkeerplaats plaats nemen. Je mag hier ook overnachten.
We wandelen een stuk de kloof in, mooie herfstkleuren en heel veel roofvogels hier. In de avond wordt het stil en kunnen we genieten van de uilen.

Zondag 15 oktober Burgos
We staan vroeg op om voor de drukte uit een wandeling te kunnen maken. Het is hier schitterend, en lekker zo rustig. Om 11.00, na de koffie vertrekken we naar Burgos, waar we op de camping gaan staan. ‘S middags de stad in op de fiets en tapas eten met een mooi glas wijn. Heerlijke stad.

Maandag 16 oktober
Op het fietsje weer de stad in , wandelen naar het Castillo op de top en dan wil Rob de kathedraal hier bekijken . Wij gaan koffiedrinken op het plein.
En natuurlijk eten we weer tapas! Die zijn hier geweldig,

Dinsdag 17 oktober.   Pamplona
Via de snelweg rijden we naar Pamplona, waar we een mooie
camperplek vinden op loopafstand van het centrum. Alles gaat er automatisch, kenteken scannen, betalen en alle voorzieningen, prima in orde, naast de brandweerkazerne.
We gaan de stad in en bekijken de arena. Hier worden elk jaar in juli de stieren door de straatjes naar de arena geleid. Een grote arena, waar we een rondleiding doen.

Woensdag 18 oktober Torla
Vandaag is regen voorspeld en die valt ook, niet de hele dag.
Maar het is wel grijs, desondanks is het een mooie rit langs een groot stuwmeer. Tegen de tijd dat we de grote weg af gaan, zien we over de berg een bui aankomen, die zo z’n neerslag wel zal loslaten. Een geweldige donder, hagelbui. Gelukkig is de prachtige weg naar het Park Nacional de Ordesa heel rustig. We doen het rustig aan, en genieten van de mooie vergezichten. Schitterende herfstkleuren, die nog veel mooier moeten zijn, als de zon schijnt. Morgen wordt weer beter weer verwacht. We mogen ook niet klagen, we hebben tot nu toe erg mooie weer gehad met temperaturen die ook voor hier uitzonderlijk hoog waren.

Donderdag 19 oktober
Het is droog, nog wel erg bewolkt, maar we gaan een wandeling maken langs de rivier en via de weg weer terug.

Vrijdag 20 oktober
We rijden naar de parking aan de ingang van het Parque en parkeren daar de camper. Het is weer prima weer en we wandelen langs de Ordesa, we zijn niet de enigen vandaag. Na een uurtje keren Ruud en ik om en lopen terug naar de camper, boterhammetje eten en dan rijden we naar de camping in P.  , maar die is dicht tot Pasen, we vinden een andere iets terug richting Ainsa en nemen contact op met R en A, zo treffen we elkaar op de camping. Mooie rit, met prachtige herfstkleuren.

FOTO’S volgen

Dieke

Woooow.......dank weer voor het meereizen! Weer zeer veel indrukken opgedaan zo te lezen!!!
En...: gezelligheid kent geen tijd! Ook mooie foto's!!!
Ga lekker door met reisgenieten! Heeeeeel fijne tijd verder!
Groetjes, Dieke.

Ineke

Ik keek iedere keer naar jullie appartement met het idee om even langs te wippen. Maat het kwam er niet van en nu zitten jullie alweer in Spanje. Heerlijk zo met jullie mee te reizen. Ik heb jullie hele herfstreis gemist.Dus nu had ik een heel lang verhaal te lezen. Tot wanneer blijven jullie weg? Geniet ervan!
Groetjes Ineke

Ieneke

Hoi Stans en Ruud, Geweldig om weer wat verhalen te lezen. We wensen jullie veel plezier, hart. gr.Ieneke