AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Lelystad naar Delfzijl

Donderdag 15 juni. Makkum

Verwachting ZO wind 2 tot 3 later met vlagen 5 tot 6. Het is een beetje heiig. We zetten de zeilen en met een vaartje van 2,5 kn varen we rustig tot een uur of één. Poetsen wat en klussen wat en dan zien we dat de lucht verandert, buiig, Ruud trekt een rifje in het grootzeil en dat is net op tijd, want het begint te waaien, uit West weliswaar, maar dat is ook goed. We stuiven nu met 6,5 a 7 knopen het noordelijk IJsselmeer over, met deze wind wel golven hier voor de kust,maar het was weer mooi varen.

Vrijdag 16 juni

Vandaag nog iets meer wind, we blijven hier een dagje, Ruud verplaatst de stuurautomaat van binnen naar buiten en na het verplaatsen en verleggen van de verschillende instrumenten, blijkt alles goed te werken en is er weer een kleine ergernis opgelost. Daarna gaan we op de fietsjes naar Makkum, ik koop een mooi regenjack en we gaan boodschappen doen, en wie komen we daar tegen? Ruud Kramer een oude zeilvrienden van Ruud, leuk even bijgepraat. Dan een biefstukje halen en daar heerlijk van genieten aan boord.

Zaterdag 17 juni. Leeuwarden

Eerst tanken en dan richting sluis. Zeilend over de Boontjes, wind een beetje te krap, dus motor bij. We moeten een poosje wachten voor de Tjerk Hiddesluis, maar uiteindelijk kunnen we met drie zeilboten de sluis in, de boot voor ons heeft wat problemen met aanleggen en ligt een beetje dwars in de sluis, daardoor kunnen wij er niet voorbij, moeten erachter blijven, waardoor de sluisdeur maar net dichtgaat. Bij het naar beneden schutten, vergeten ze dat ze een lijn op de middenbolders hebben gelegd en met veel gekraak komen ze aan die lijn te hangen. Ze maken zwaar slagzij. Na een paar pogingen om de lijn te lossen (gaat natuurlijk niet meer), zien ze zich genoodzaakt te snijden. Met een doffe plons belanden ze weer recht in het water. Nou, gelukkig verder geen schade. We keutelen naar Leeuwarden en daar in de stad liggen Nico en Louke van de Cirrus, We meren langszij af en kletsen lekker bij.

Zondag 18 juni. Dokkum

Na nog een kopje koffie op de Cirrus, vertrekken we, het is vandaag warm. Bij Birdaard meren we af en gaan lunchen bij het Posthuis, dan een bezoekje aan het Ruurd Wiersma huis, een primitieve schilder die zijn hele huis beschilderd heeft en ook allerlei voorwerpen. We krijgen een rondleiding van een familielid van hem. Daarna varen we door naar Dokkum, waar we afmeren aan het steigertje. Pfff warm vandaag. In de avond als het een beetje afgekoeld is, nog een wandelingetje en een ijsje in Dokkum.

Maandag 19 juni. Lauwersmeer

De supermarkt is niet meer aan de kant van het steigertje, dus proberen we aan de andere kant van het water af te meren, dat is niet heel makkelijk, we komen tot ongeveer 75 cm van de kant af en dan lopen we vast. Het is om 10.00 al heel warm. We gaan boodschappen doen en varen dan snel richting Dokkumer Nieuwe Zijlen, waar we snel worden geschut, het is ook op het Lauwersmeer rustig, we proberen nog wat op zeil te varen, maar er is nauwelijks wind. We meren af op een steigertje en de zonnetent erop, zwemmen en lekker rustig zitten. We hebben lekker asperges gehaald met zalm en ei en gebakken aardappeltjes. Mmmm. Heerlijke dag.

Dinsdag 20 juni. Groningen

Het is bewolkt als we opstaan en er waait een fris oostenwindje. We vertrekken dus op de motor, met de fleeces aan en zelfs dat is een beetje fris, wat een verschil met gisteren. De bruggen worden snel bediend, alleen bij de Wetsingersluis wat oponthoud door baggerwerkzaamheden, dan door naar Groningen, ook daar loopt alles op rolletjes en om 16.00 meren we af. We vragen de havenmeester Christa waar je lekker kunt eten, ze geeft ons twee adressen het eerste WEEVA (wonen en eten voor allen), daar gaan we heen, we krijgen een prosecco aangeboden, als we vertellen dat we door de havenmeester van de Oosterhaven zijn gestuurd. Leuk, prima eten en dan wandelen we weer richting boot. Bij het cafe op de hoek zie ik Marije zitten ( dochter van mijn zus), nou wat een toeval, ze gaat daar wat eten en komt dan nog een kopje thee bij ons aan boord drinken, gezellige avond.

Woensdag 21 juni

Na een rustig ochtendje, gaan we in de middag naar het Groninger Museum, altijd weer bijzonder. Het is weer erg warm vandaag, dus bij terugkomst het zonnezeil erop en rustig blijven zitten. In de avond komt Marije met Reinier en de kinderen een kopje thee drinken.

Donderdag 22 juni. Delfzijl

Zeer warm als we opstaan en de wind is naar west gedraaid, we gaan rond 11 uur door de brug. Het Eemskanaal door gaat vlot en ook de zeesluis draait meteen bij aankomst en zo liggen we om 14.15 afgemeerd bij Neptunis. Vanavond wordt regen en onweer verwacht. Het tij loopt morgen wat vroeg om naar Norderney te gaan ,we zouden dan om 05.00 wegmoeten. En de wind is ook niet helemaal de juiste, dus we blijven maar een dagje.

Dieke

Dat is weer een heeeeeel mooi verhaal!! Met onverwachte ontmoetingen ( altijd errug leuk!!! ) en allerlei gezellige uitstapjes!! Constant vakantiegevoel!! Hou 't vast!!! Heeeeeeerlijke tijd / vaart verder!! Groetjes!