AltijdOnderWeg.reismee.nl

Weer in Spanje

Zondag 10 februari. Zoals verwacht worden we gewekt door de regen, grijze dag, mooi voor de was en camper even schoonmaken. Morgen wordt het weer mooi weer. In de middag is het een poosje droog en maken we een wandelingetje. In de avond gaan we weer met Gerrit en Elly picanha eten hier verderop in het dorp. Heerlijke en gezellig.

Maandag 11 februari. Salguiros (Porto)157 km

We rijden vandaag naar een camping net onder Porto, het is er de voorgaande jaren niet van gekomen Porto te bezoeken, de eerste keer omdat het regende en de tweede keer, zijn we vanaf Viseu doorgestoken naar Spanje, ook vanwege een slechte weersverwachting. De komende dagen ziet het er goed uit, dus morgen de stad in. Dinsdag 12 februari met de bus naar praca de Batalha en daar stappen we op een hop on hop off bus. Mooie stad, mooi weer. We laten ons helemaal rondrijden en dan is het tijd voor de lunch. We nemen een aantal kleine Portugese tapas en dan pakken we de bus terug. Tegen zonsondergang gaan we bij een strandtent vlakbij de camping een glas wijn drinken en zo is een mooie dag dag al weer ten einde.

Woensdag 13 februari Lamego. 135 km

Stralend weer, we boffen maar. Vandaag via Amarente en Vila Real naar Lamego. Bijzonder mooie tocht door prachtig landschap met mooie vergezichten langs de terraswijngaarden van de Douro.

In Lamego bezoeken we eerst op het plein het begin van de trappen van (686 treden) van het Santuario de Nossa Senhora de Remedios en stijgen dan per camper flink naar het bijna hoogste punt waar de camperplek is naast een prachtig gelegen hotel. Wat een mooie plek. We krijgen van de eigenaar een sleutel mee zodat we van bovenaf ook het heiligdom kunnen bekijken maar dan niet alle trappen op hoeven, wandelingetje door mooi park van 5 minuten. We hebben vanaf de camperplek schitterend uitzicht over Lamego en omgeving. Er staat nog 1 camper en later komt er nog een caravan bij, maar die zijn Inde ochtend al weer verdwenen.

Donderdag 14 februari Vilartão 130 km

Via een mooie secondaire weg rijden we naar Peso de Regua en daar pakken we de grote weg weer op. Het is heel stil op de weg, we zijn bijtijds in Chaves en rijden dan nog zo’n 16 km oostwaarts, waar een enorme keienpartij ligt. Pedra Bolideira .De bovenste steen van de twee is gespleten en onze camper valt erbij in het niet. Verderop op deze weg richting Braganca is een camperplek en dat lijkt ons leuker dan in de stad Chaves. We worden vriendelijk ontvangen door Xavier (een Fransman, getrouwd met een Portugese) met een rondleiding en een glaasje port en we zijn vandaag de enigen, hoewel hij beweert dat er gisteren wel 6 campers stonden, nou ja lekker rustig zo. In het zonnetje koffie en een rustig avondje.

Vrijdag 15 februari. Trabadelo. 175 km

Een versgebakken brood door de eigenaar gebakken om de dag mee te beginnen. Kopje koffie in de zon en dan op pad, vandaag een doorsteekroute naar Spanje over kleine binnenweggetjes en door het Montesiño Park. We rijden allereerst richting Braganca en dan bij Vinhais verwachten we een zijweg, maar die komt niet, teruggekeerd dan maar en en de eerste de beste zijweg ingeslagen, dat is een prachtige weg, wel heel smal, die ons uiteindelijk bij de door ons gezochte weg brengt. Een heel klein stukje snelweg van 5 km en dan weer de binnenwegen. Heeeeeel veel bochten vandaag, over een 150 km lange route doen we 4 uur, maar we heel mooi! De camping, die we hadden uitgezocht, in Bierzo blijkt gesloten, een camping verderop gebeld, 23 km, die is wel open, heel achteraf gelegen aan een beekje en daar zijn we de enige campinggasten. Rustig dus.

Zaterdag 16 februari. Molinaseca

De camping beheerder heeft ons een elektrisch kacheltje gegeven om de toch wel koude badkamer aldaar te verwarmen, heerlijk, en een warme douche. Wat een rust hier, maar het is vannacht ook koud geweest, de rijp zit op het gras. We gaan nu eerst naar Las Medulas, een gebied waar vroeger goud was. De Romeinen hebben in twee eeuwen een gebied van 1228 ha verwoest door 93.550.000m3 af te graven en hiermee hebben ze dit surrealistische landschap gecreëerd. ( zie foto’s) Ze maakten lange diepe tunnels, die ze vervolgens onder water zetten en door de druk van het water stortten de tunnels in en zo konden ze het goud uit de ineengestorte lagen delven. Het geheel wordt nu door UNESCO beschermd. We parkeren de camper op een veldje, dat heel steil naar beneden loopt en moeten daarvoor twee euro betalen omdat het privé grond is, boven is gratis, maar dat is vol. En hopen dat we straks weer boven komen. Het is drie kilometer lopen door het prachtige gebied met zeer imposante bomen en vreemde bergtoppen. Om uit te komen bij een grote grot, daar mag je niet in wegens instortingsgevaar. We lopen via de andere kant weer terug en dat is bij elkaar 6 km, en dat is genoeg voor vandaag. We overwegen nog om naar de uitzichtplateau te rijden, maar vandaar moet je ook nog weer een paar honderd meter omhoog om van het uitzicht te kunnen genieten. Doen we niet. We eten in het zeer oude dorpje wat en kunnen dan vervolgens niet met de kaart betalen, we hebben ook niet voldoende cash denken we, dus loopt Ruud naar de camper om wat cash te halen. De rekening bedraagt slechts 12,60, maar dat hadden we net NIET gehaald met ons kleingeld, haha. Omhoog het steile stuk op gaat prima met onze sterke Mercedes motor! Dan naar Ponferrada voor boodschappen en rijden naar Molinaseca, een peldrimsdorp waar de wandelaars op weg naar Santiago door komen, we zien er een paar lopen. Er is daar een camperplek waar we kunnen overnachten.Achterin het dorp, op een pleintje prima, we zijn de enigen.

Zondag 17 februari. Burgos. 287 km

Plan was om naar Gijon te gaan, maar de verwachting is dat het daar maandag gaat regenen. We kijken daarom maar op de weersite en zien dat het in Burgos beter is, geen regen. Op naar Burgos dus, rustig op de weg, we nemen dit keer de snelweg. Bovendien is er volgens ons boekje niet zoveel te doen en zien in het stuk tussen Gijon en Santander. Dan gaan we eerst maar naar Burgos en vandaar over een binnendoor route naar Santander. Morgen eerst lekkere tapas eten in de stad.

Riet

Wat heerlijk,dat jullie zo genieten.Wij boffen ook,Het is al een paar dagen,mooi weer,ik zit veel op Het balkon,en 15 graden is voor ons al veel,alle terrassen zitten vol,Leuk.In de flat Zijn we met 5 weduwen,Afgelopen Zaterdag heb ik ze mee genomen naar Bel Ami,waar we een lekkere lunch Hadden,na twee uur stoned we weer Buienradar,nog niet uitgepraat,Ze doen zo Vaak wat voor mij,zo doe je wat terug,Verder leven we nog allemaal!!Blijf voor all genieten,en tot de volgende!!stom,dat bij aldoor verkeerde. Woorden neer zet,maar Het is niet anders.