AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van de oostkust via Götakanaal naar de westkust

Woensdag 6 juni Revsudden

Beetje bewolkt vandaag en net zo koude wind als gisteren, dat vinden we niet erg. Op ons gemakje een stuk over de kustweg en dan een stuk snelweg. We zijn al weer bijtijds op de bestemming, dit is ook weer een leuke camperplek aan de haven met alle benodigde voorzieningen. Mooi met uitzicht op Öland.

Donderdag 7 juni. Berg aan het Götakanaal

We rijden eerst naar Påskallavik haven voor een kopje koffie met daar gekochte koek. Het is nog erg leeg in de havens hier. De vakantie met hier nog beginnen, 1 juli. Gelukkig maar, het is nu overal rustig. Dan rijden we over de snelweg naar Gamleby, waar een mooie camperplek aan het water moet zijn, daar lunchen we, maar besluiten toch weer verder te gaan, we vinden het niet geweldig. Berg aan het Götakanaal wordt het, bij de 7 traps sluis, waar ik 20 jaar geleden al eens doorgevaren ben. 7 sluizen achter elkaar, je vaart zo van de één in de andere met een totaal hoogteverschil van 21 meter. Leuk het weer eens te zien.We gaan heerlijk eten bij de Kanalkrogen! Prima dag met mooi weer en veel wind.

Vrijdag. 8 juni. Vadstena

We rijden zo dicht mogelijk langs het kanaal, stoppen dan even in Borensberg, door naar Motala. Maar daar mogen we niet parkeren vanwege de dit weekend te verrijden wielerrondje (300km) rond het Vätternmeer. En dat met dit warme weer! De mountainbikers rijden vandaag al, morgen de toerfietsers en renners. Bij Vadstena is een CP bij het slot. Vadstena ligt net als Motala aan het Vättern meer, het is een gezellige plaats en een prima plek met schaduw.Er zijn hier in de stad heel wat leuke eethuisjes, dus dat wordt weer buiten de deur eten. En lekker!

Zaterdag 9 juni Forsvik

Vandaag dus de wielerronde, dat merken we meteen bij het naar de snelweg rijde , enkele honderden fietsen komen ons tegemoet. Wij kunnen gelukkig de doorgaande weg bovenlangs het meer rijden, zodat we niet de hele dag de fietsers tegenkomen. We rijden naar Karlsborg, maar zowel de camping als de camperplek zijn zooo vol of vlak langs de weg, dat we, ook omdat we vroeg zijn, nog maar doorrijden, 9 km verderop is een CP, (15 plekken). Maar er is gelukkig plekje. Erg leuk hier, het hoogste punt van het Götakanaal en ook het smalste stukje, en daar is ook de camperplek. We hebben weer geluk, want we komen net twee sluizen vol zeilboten (3 of 4per schutting) door.Rustig middagje, het is vandaag erg warm, 28 graden en nauwelijks wind.

Zondag 10 juni. Spiken

Ik wordt om 08.30 wakker van de warmte, het is inmiddels 26 graden in de camper, snel eruit, even ontbijten en dan weg, airco aan. Over een binnendoor weggetje naar Mariestad en dan een stukje snelweg naar Lidkoping, en dan richting Kallandsö, waar we bij het jachthaventje van Spiken gaan staan. Een plekje bij de bomen met wat schaduw. Lekker lunchen hier bijeen van de visrokerijen met uitzicht op het water. Heerlijk.Rondje lopen en ‘avonds een lekkere vispizza!We zien hier geen loosplek voor toilet, en aangezien we die wel nodig hebben, besluiten we maar te gaan om 19.00. Een vriendelijke buurman vraagt ons waarom we gaan en wijst ons dan de plek. Opgelost, dan blijven we. Een andere buurman geeft ons de code voor de WiFi, wie zegt dat de Zweden niet aardig zijn. Ze zijn top!

Maandag 11 juni Trollhättan

Het is een stukje koeler vandaag, vannacht heeft het in het begin van de nacht geregend, nu weer droog en zon. De verwachting is dat het vandaag nog wel regenachtig is, morgen weer zon en 22 graden. We rijden langs slot Läcko, dat vanaf het water mooier is dan vanaf de weg.Dan naar Trollhättan, waar we boodschappen doen en naar de CP bij het sluizencomplex gaan staan. Het miezert een beetje nu. We gaan toch maar de sluizen bekijken.Voordeel van dit weer is dat het niet druk is. In de avond lopen we nog naar heet hoogste pint vanaf waar je een mooi uitzicht hebt over de drie sluizencomplexen.

Dinsdag 12 juni Henån

Vandaag naar Grebbestad, noordelijk aan de westkust. Daar zijn rotstekeningen uit de Bronstijd, een groot gebied van 45 km2, behorend tot het werelderfgoed. Door naar Grebbestad haven, waar we gaan lunchen. En na de lunch een wandelingetje de rotsen op voor het uitzicht over de rotsen en de zee.Prachtig weer vandaag, weer net zo mooi als de dagen hiervoor. De CP hier vinden we niet zo leuk, dus rijden we door, in de auto is het tenslotte lekker koel. Het wordt Henån, waar bij de jachthaven een goede CP is.

Woensdag 13 juni Trollhättan

De weersverwachting voor de komende 5 dagen is niet geweldig, we besluiten met de ferry van Göteborg naar Kiel te gaan morgen. Vandaag eerst nog een rondje over de eilanden Orust en Tjörn rijden. Eerst naar het haventje van Ellös langs de Hallberg Rassy Werf. Dan door naar Hallevikstranden.Skärhamn op Tjörn, waar we vergeefs een lunchgelegenheid zoeken, en bij gebrek daaraan maar een ijsje halen.Via Stenungssund naar Lilleby (slechts 21 km van Göteborg), maar de camping lijkt dicht, wel staan er twee campers in het bos, maar Ruud vindt dat niks, muggen en zo. Dus wordt het een lunch met heerlijke zalm-garnalen quiche en een stuk cheesecake met aardbeien toe. Dan door naar Trollhättan, waarvan we weten dat er een goed CP is. Er zijn nog twee plekken vrij. We hebben ook nog eens geluk, er is hier een bijeenkomst van oude auto’s en niet een paar, nee een heleboel. Ook is er muziek, een blaaskapel aan boord van een rondvaartboot, die bij de sluis afmeert. Het is heel gezellig.Alleen voor een ijsje moet je in een lange rij staan, we hebben er vandaag al een gehad.

Donderdag 14 juni Göteborg -Kiel

76 km naar Göteborg, we zijn er al om 13.00 en kunnen pas inchecken om 16.00. Het is erg rustig op de boot, wel veel vrachtwagens, maar weinig auto’s en campers, ik heb er slechts 6 geteld. We mogen al vroeg aan boord voor een kopje koffie en thee.En ‘s avonds lekker een menuutje eten in het restaurant, het is allemaal in orde. We gaan bijtijds naar bed, het weer is grijs en grauw.

Vrijdag 15 juni Hörsten

We rijden eerst naar Eckernförde, maar d CP aldaar lijkt ons niet en staat bovendien al aardig vol, Kiel is ook geen optie, daar begint morgen de Kieler Woche en de CP daar is dan niet bereikbaar. Door dan maar naar een Stellplatz aan het kanaal. Daar is nog voldoende ruimte. En er komen veel boten langs, kleine en grote.

Zaterdag 16 juni. Hohnstorf ( Lauenburg Elbe)

We rijden tot net boven Lüneburg, waar op de dijk langs de Elbe een CP is. Er is nog plek, mooi uitzicht, wel weer erg warm vandaag.boodschapje op de fiets en tegen 5 uur gaan we over de brug naar het mooi gelegen plaatsje Lauenburg, veel oude vakwerkhuizen, erg mooi. We eten bij een restaurant met terras aan de Elbe. Na het eten fietsen we nog naar het slot, steil omhoog over een kasseienwegje. Het slot valt tegen, het uitzicht niet. We pakken een ander weggetje terug, maar helaas, na een flink aantal meters gedaald te zijn eindigt dat weggetje in een lange trap, lastig met de fiets, terug dus maar. We gaan nog maar een ijsje eten. Het blijft nog lang warm, pas tegen 23.00 koelt het een beetje af.

Zondag 18 juni. Soltau

Een bezoek aan het Schiffshebewerk bij Scharnebeck staat op het programma, het is hier slechts 11 km vandaan. In de tijd van de koude Oorlog, liep de Elbe gedeeltelijk door de DDR, zodoende konden schepen die uit Hamburg kwamen de Elbe op naar het Mittellandkanal. Daarom werd het Elbe Seitenkanal gebouwd in de jaren 60, maar moest er wel een hoogteverschil van 61 meter worden overbrugd. Er kwam een sluis met 21 meter verval en het Schiffshebewerk met 38 meter verval. De schepen varen in een soort bak, die dan omhoog of omlaag wordt bewogen. Een ingenieus staaltje techniek.Vannacht voor het eerst op een camping.

Maandag 19 juni Termunterzijl

Het is bewolkt vandaag, we rijden naar Termunterzijl, waar bij het piepkleine haventje een camperplek is, met stroom zo lijkt het, en voorzieningen. De stroom moet je, heel modern, aan en uit zetten met een app. Nadat ik de app heb gedownload, probeer ik hem, maar het lukt niet, help desk gebeld, eens even kijken, mevrouw, Termunterzijl, zegt U, nou dat gaat niet lukken, de app moet met de mobiel geactiveerd worden, maar als die geen service heeft, gaat het niet lukken! Heel modern dus. We gaan is avonds eten bij Hotel Termunterzijl, helemaal eersteklas!!! En dat in zo’n klein dorp!

Dieke

Wat beleven jullie toch ontzettend veel! Errug leuk om e.e.a. lezend mee te beleven!!
Inmiddels richting huis???? Of langzaampiesaan???
Gewoon dooooorgaan met genieten hoor! Groetjes!

Tjitske

Wat gezellig allemaal ,weer geweldig om het te lezen wat een mooi avontuur . Ik moet zeggen dat ik dat wel mis dat reizen met de camper. Gr van marcel en mij