AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Urk naar Stavoren

Vrijdag 14 juli.

Regen en een harde wind, we blijven vandaag hierin Urk. Het blijft de hele dag doorwaaien.

Zaterdag 15 juli. Medemblik

Zonnetje als we opstaan, lichte wind uit WNW, we kunnen mooi zeilen richting Enkhuizen, en als de wind waterspektakel draait richting Medemblik. Bij de Ven gekomen moeten we toch kruisen, geeft niet, slagje richting Andijk en dan mooi strak zeilende met een inmiddels toegenomen wind. Heerlijke dag, we zijn bijtijds in Medemblik, even boodschappen en een rustig avondje.

Zondag 16 juli Den Oever

Heerlijk zeilend onder de hoge wal, kunnen we precies Den Oever bezeilen, prachtig, kort tochtje , genieten, jammer dat het de laatste mijl begint te miezeren.

Maandag 17 juli Oudeschild

We hebben geen zin om om 07.00 te vertrekken, wat eigenlijk de ideale tijd is gezien het tij. Mooi weer, weinig wind en uit de verkeerde richting. We staan dus op ons gemak op en besluiten dan maar tegen de stroom in de varen, als we vroeg waren gegaan hadden we ook moeten motoren, omdat de wind pal is. Nu zijn we net voor HW Oudeschild bij De Bollen (een ondiepte ter hoogte van de haven van Oudeschild) . Na enig rekenwerk en het raadplegen van gegevens op de kaart en plotter, gaan we daaroverheen, weer een nieuwe ervaring, dat hebben we allebei nog nooit gedaan. Rond 15.00 in de haven waar het niet echt druk is, heerlijk.

Dinsdag 18 juli. Het is altijd heerlijk om weer op Texel te zijn. En eigenlijk het enige eiland waar nog wat plek was, gisteren best nog veel. Vandaag ligt het behoorlijk vol. Mooi weer, de wind is nu oostelijk. We gaan vandaag op de vouwfietsen naar de Slufter, rustig aan, eerst iets drinken in Oosterend en dan naar restaurant de Slufter voor de heerlijke slibtongen. Ze zijn weer top! Na de maaltijd natuurlijk even naar het uitzichtplateau, waar de bankjes voor Henk en Frans staan. Wat is dat toch een wereldplek!! Het is er net even rustig, we genieten van het prachtige uitzicht en zien dat de hei al een beetje begint te bloeien. Dan weer terug, af en toe een stukje tegen de wind in en af en toe weer wat mee, en zo hebben we toch wel 30 kilometer gefietst op de vouwfietsen!

Woensdag 19 juli Vandaag gaan we naar Den Burg, maar eerst nog even langs de visboer, broodje paling. Het is druk in Den Burg, we houden het dan ook snel voor gezien. Het is vandaag warm.

Donderdag 20 juli Veel wind vandaag, en wat lichte regen, dat wordt een kort stukje fietsen in de middag. Verder lekker lui aan boord. Het is benauwd weer.

Vrijdag 21 juli. Den Oever

Vandaag weer goed weer, wat frisser, de wind ZW, we gaan weer richting Den Oever, mooi zeilen, tot rond 14.00 de wind wegvalt en dan terugkomt uit tegengestelde richting, nou dan maarde zeilen weg en de laatste mijl op de motor. We moeten lang wachten bij de sluis en dan gaat ook nog eens een groot charterschip voor ons de sluis in, maar gelukkig kunnen we er nog bij. Op de leenfietsen van de haven gaan we boodschappen doen.

Zaterdag 22 juli. Enkhuizen

Flinke wind , Zuid, we moeten het geultje uit motoren, maar daarna kunnen we zeilen en doordat de wind steeds westelijker draait, kunnen we zelfs Enkhuizen halen.

Zondag 23 juli Met de trein gaan we naar huis, het is vandaag en morgen knudde weer, even de post doen, dat geeft weer een gerust gevoel.

Maandag 24 juli Terug naar Enkhuizen met de auto. Biljarten en pokeren bij Rob en Agnes en natuurlijk lekker eten

Dinsdag 25 juli Regenachtige dag. We gaan in de middag even kopje koffie drinken bij de broer van Ruud, Peter in Avenhorn.

Woensdag 26 juli Vandaag zou het een mooie dag zijn, maar de ochtend valt een beetje tegen, bewolkt en heel weinig wind. We gaan met Rob en Agnes varen, en het valt mee, tot half vier kunnen we zeilen, daarna dobberen we een half uurtje en dan trekt de wind weer aan en kunnen we weer mooi terugzeilen met een slag naar Enkhuizen. Samen lekker eten bij de Mastenbar.

Donderdag 27 juli Lemmer

We varen rond twaalven weg, richting sluis, tot we bedenken dat we dan aan de wind richting Markermeer gaan varen. Hebben we daar zin in, nee, besluiten we en keren om, we gaan naar Lemmer. Henk en Ieneke gebeld en die zijn thuis. Samen met hun bridgevrienden eten we bij ze en hebben we een gezellige avond. Morgen wordt er veel wind voorspeld.

Vrijdag 28 juli. Met Henk en Ieneke gaan we naar Museum Belvedère in Heerenveen. Leuke tentoonstelling met mooie dingen, we lunchen er en gaan na afloop nog wat boodschapjes doen in Lemmer, leuke dag.

Zaterdag 29 juli. Stavoren

Het hoost in de ochtend en een harde wind, we liggen te stuiteren in ons bedje. Na de koffie bij Henk en Ieneke, is de regen voorbij en gaan we vertrekken over de Brekken, Coevorder meer, dat stuk kunnen we zeilen en dan de Jeltesloot, Fluessen en Morra en zo komen we bij Stavoren. De wind wordt verwacht morgen west te zijn, dan kunnen we zuidwaarts. We gaan eten bij restaurant de Koepoort, bijzonder!

Zondag 30 juli Vandaag is de wind dus ZW en 5 met windstoten van 7, dit wordt een dagje Stavoren, na het ontbijt maken we een wandelingetje en gaan dan boodschappen doen. Af en toe een bui en daartussendoor felle opklaringen, typisch Hollands weer zoals men het in de weerberichten noemt, een matige zomer zou ik willen zeggen, maar goed, het is niet koud en we hoeven nergens heen.

Dieke

Weer heeeeel leuk om zo met jullie "mee te reizen"!!!!
Vanalles meegemaakt ! Wat zien die visjes er vurrukkulluk uit!!! Etentje hier....etentje daar.....hoe is 't met 't gewicht???? Hihihihi........geniet er maar van hoor!
Veeeeeeeel plezier en genot verder!
Groetjes!

Arent

Hello Stans en Ruud,

Zojuist heb ik even gekeken naar Hotel Koepoort waar
je zo lekker kunt eten!

De naam van het Hotel is natuurlijk genaamd naar dat gebouwtje
met de poort, ja?

Leuke tripjes maken jullie dus overigens.
'Keep on tripping!'
Ik blijf het even volgen,
Arent