AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Zoutkamp naar Urk

Zondag 2 juli Zoutkamp

Het is droog, flinke noordwesten wind. We gaan vandaag naar Zoutkamp en daar wandelen we een rondje om de zeesluis. In de middag gaat het zonnetje schijnen en er zijn er mooie Hollandse luchten.

Maandag 3 juli. Dokkum

Ook vandaag flinke noordwesten wind, we motoren maar weer, het valt op dat het niet echt druk is, niet in de havens, maar ook niet onderweg. Dat betekent dat de bruggen en sluizen allemaal snel draaien en we nergens lang hoeven te wachten. We meren af aan het heerlijke steigertje in Dokkum, dagje rust, voor wat boodschapjes, maar eerst gaan we lekker eten bij de Waegh. Dinsdag 4 juli. Boodschappen en rustdag. In de middag komen Nico en Louke aanvaren. Zij zijn allebei een beetje ziek, Nico is weer aan de beterende hand, maar nu is Louke ziek. Pech.

Woensdag 5 juli. Harlingen

We nemen afscheid van Nico en Louke en varen dan om 11.00 weg. We willen proberen vandaag naar Harlingen te komen om daar even te wassen etc. En dat gaat lukken. Wisselvallig dagje, koud in het begin en later lekker warm, maar wel met donkere luchten. Rond 18.00 meren we af bij de HWZV.

Donderdag 6 juli. Hindeloopen

We vertrekken nadat de meute is vertrokken rond een uur of elf. Ruim voordat het Laagwater is op de Boontjes. Het duurt even maar dan kunnen we de sluis invaren samen met nog een zeilboot. Het schutten gaat snel, de deuren gaan open, maar de brug blijft dicht. Na een half uur beginnen we ons af te vragen of er soms iets kapot is, maar we krijgen niets te horen. Wel lopen er twee mannetjes nerveus heen en weer onder het gemompel van diverse vervloekingen. Pas na een uurtje krijgen we te horen dat de brug niet geopend kan worden omdat de bediening in een cyclus is blijven hangen. Nou, dan snap je het wel. Voorlopig liggen we hier nog wel. Na weer een half uur, komt de sluiswachter vertellen dat er een software man onderweg is, die er over een uurtje zal zijn , maar hoelang het dan nog duurt, ja, dat kan hij niet zeggen. Enfin, na tweeënhalf uur in de sluis ( we hebben onze lunch al op), gaat de brug open. Helaas is het inmiddels laagwater, nou hopen dat er genoeg water staat. We zetten de zeilen en varen zo mooi richting Korwerderzand. Waterhoogte, geen probleem. Mooi gezeild, en ook na Kornwerderzand kunnen we nog zeilen. De wind die op de Boontjes oost was, is nu west en neemt na een half uurtje in kracht af. We zien we donkere luchten aankomen, toch maar de motor aan dan en een half uur later meren we af in Hindelopen.

Vrijdag 7 juli. Enkhuizen

Mooi weer vandaag, niet veel wind, maar dit keer wel uit de goede richting. We kunnen varen, niet hard, maar als het zo blijft, prima. Na een uurtje of wat bellen we met Agnes en die stelt voor dat we bij hen komen eten en een pokertje doen. Nou graag, leuk. De wind valt steeds meer weg, veel muggen nu. Er ontwikkelt zich boven land een flinke bui. Daar krijgen we maar een paar spetjes van mee. Maar de wind is nu weg, en nadat de bui overgetrokken is, komt de wind uit west en zetten we het voorzeil weer bij.Gezellige avond met Rob en Agnes.

Zaterdag 8 juli. Agnes gaat vandaag naar Loosdrecht en wij gaan in de middag met Rob varen, mooie stabiele wind dit keer en heerlijk gezeild. Daarna lekker gegeten bij de Mastenbar en op de valreep Lidy en Auke nog getroffen.

Zondag 9 juli. Het wordt een warme dag vandaag met zeer weinig wind. Auke en Lidy komen op de koffie en Auke kijkt nog even naar de motor, waar we toch iedere keer wat water onder vinden, buitenwater. Een slang blijkt een scheurtje te hebben. In de middag boodschapjes en 's avonds komt Rob bij ons eten en daarna gaan we nog even pokeren.

Maandag 10 juli. Weer een warme dag met geen wind, we fietsen wat in de middag en 's avonds gaat Ruud met Rob biljarten, daarna spelen we met z'n drieën nog een pokertje.

Dinsdag 11 juli. Warm, benauwd weer, wel wat wind, maar vandaag ook nog hier, vanwege de verjaardag van Rem, oude zeilvriend van Ruud. In de avond wordt regen verwacht die de hele nacht en ook morgen zal vallen, daarbij ook nog harde noordenwind. Als we 's avonds laat terugfietsen regent het al wat.

Woensdag 12 juli. Beestenweer, we slapen lekker lang uit, de regen tikkelt op het dak en de wind giert door de stagen. We hebben buiten niets te zoeken. Morgen weer beter weer verwacht.In de middag klaart het wat op en tegen 20.00 neemt de wind wat af.

Donderdag 13 juli. Urk.

We worden wakker met zon en nauwelijks wind. Van Susan hebben we een bon gekregen om te gaan eten in Urk. Dus gaan we naar Urk, de wind die er is, is NW, dus we kunnen zeilen, niet snel, maar toch we zeilen tot aan de haveningang. Heerlijk dagje, wel weer veel muggen! bah.

Dieke

Ha pokeraars!!! Wist niet dat jullie dat waren/zijn!!! Grappig!
Weer een lekker stuk gereisd! Met gezellige ontmoetingen.... Wat wil een mens nog meer......weet ik : MINDER MUGGEN!!!
Goede vaart verder!!!