AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Delfzijl via Norderney naar Zoutkamp.

Vrijdag 23 juni

Lekker uitslapen en dan gaan we met de fietsjes in de trein naar Appingedam, een prachtig oud stadje, dat tot de zeesluizen er kwamen een zeehavenfunctie had. Mooie oude pandjes met hangende keukens boven het water. We drinken er een kopje koffie met punt en fietsen dan weer langs het Damsterdiep naar Delfzijl terug "met de wind in de rug".

Zaterdag 24 juni. Een winderige en regenachtige dag, boodschappen en wat klusjes.

Zondag 25 juni Ook vandaag nog niet echt mooi weer, ook nu weer doen we wat klusjes, een paar schroeven van de ramen lekken en die worden opnieuw in de kit gezet, wasje draaien, bed verschonen. En morgen hopelijk wat beter weer....

Maandag 25 juni Norderney

Zonnetje schijnt als we om 07.00 opstaan, frisjes, maar vooruit, we gaan de wind is weinig, maar wel noordwest en dat is op de Eems, tegen. Op advies van de havenmeester, gaan we 1 uur voor LW Delfzijl weg. Het is inderdaad wel wat knobbelig met de stroom tegen wind, (die nu toch wel 4 a 5 Bft is)bij de Oostereems, ligt de betonning achter een plaat en kunnen we in de beschutting van de plaat verder inbonken tegen de nu toch wel sterk doorstaande stroom op de Eems. Voordeel van de behoorlijke tegenstroom is, dat we op de plek waar je anders voor anker moet en een uurtje moet wachten op opkomend water, (omdat je anders niet over de ondiepte komt), we nu meteen door kunnen varen. Er staat al voldoende water. Wel weer veel tegenstroom op het stuk noordwaarts en ook nog de wind tegen, nou ja, het gaat alles bij elkaar niet hard, maar we halen de volgende ondiepte ook nog ruim voordat het hoogwater Norderney is. Gelukt dus, nu nog het zeegat van Nordeney, het Busentief, daar staan behoorlijke golven, gelukkig is dat maar een stukje van een half uur en dan zijn we in rustiger vaarwater. Rond half drie in de haven. Rustig middagje verder en 's avond lekker eten in het restaurant hier in de haven, dat weer van eigenaar is gewisseld. We zien ook weer de Fransen binnenkomen, waar we naast hebben gelegen in Scheveningen. Zij herkennen ons ook.

Dinsdag 26 juni

Mooie weer vandaag en niet zoveel wind in de ochtend. We fietsen langs de boulevard, waar het behoorlíjk druk is. Zien een paar bootjes binnenkomen, zowel uit het westen, als uit het oosten. De wind loopt weer aardig aan. Koffie met lekkers aan de boulevard en dan voor de lunch naar de visboer voor een Krabbenbrötchen, dat we aan de boulevard gezeten opeten. Prima dagje. In de avond weer flinke wind en wat regen. Morgen gaan we even bij de Fransen langs, die op weg zijn naar Stockholm en de route door de Duitse bocht nog nooit hebben gevaren. Ze hebben begrepen dat het toch wel essentieel is om met goed weer en op het juiste moment te vertrekken en willen graag van ons wat meer info. Ik raad ze aan ook vooral even met de havenmeester hier te spreken. Maar we gaan er morgen even heen.

Woensdag

De weersvoorspellingen zijn niet zo best, alleen morgen zou er, als alles klopt een gaatje zijn, om naar Cuxhaven te varen, daarna weer vijf dagen koel en veel wind en regen. Mmmm, willen wij dat? We drinken gezellig wat bij de Fransen, die hun huiswerk echt wel hebben gemaakt en al helemaal voorbereid zijn.

Donderdag 29 juni. Delfzijl

We hebben besloten niet te gaan, vandaag is prima om te gaan, maar de komende dagen is het zeer wisselvallig en dus gaan we terug naar Delfzijl. Zicht is matig, maar voldoende, voor ons varen vier zeilboten, die ook onze kant opgaan, dat helpt. Het begint te regenen, we hebben het grootzeil bij. Op het prikkenpad ( een geultje dat alleen bij hoogwater kan worden bevaren, omdat er anders niet voldoende water staat), loopt een van de vier zeilboten vast, gelukkig is de veerpont ons net gepasseerd. Een van de andere zeilboten probeert ze los te trekken, wij kunnen er net tussendoor. Op de Eems aangekomen hebben we tot een mijl of drie voor de ingang de stroom mee, en zo meren we rond 19.00 weer af in de haven van Delfzijl.

Vrijdag 30 juni. Groningen
Regen, regen, regen. Wat gaan we doen? We bekijken alle weersites, maar de komende periode blijft het zeer wisselvallig. Toch maar weer binnendoor terug naar het Lauwersmeer. Vandaag samen met een Deen die een wereldreis gaat maken varen we tot Groningen, waar het heel vol is en we alleen aan de buitenkant van het remmingswerk kunnen vastmaken, geeft niets zegt de havenmeester Christa, er komen toch geen grote schepen meer doorvaren. We liggen nog niet vast of er komt een enorm binnenvaartschip aan, dat een bocht moet maken en een enorme zwaai maakt. Nou ja, gaat goed, daarna draaien de bruggen niet meer, dus geen schepen meer. We weer heel veel regen.

Zaterdag 1 juli. Reitdiep
We maken om 09.00 los en kunnen dan, jawel, met een groot binnenvaartschip door de eerste vijf bruggen, de ruimte tussen de bruggen is wel heel beperkt en dus is het uitkijken geblazen voor zijn schroefwater, na de vijfde brug gaat hij bakboord uit en wij naar stuurboord. De rest van de bruggen van de stad draait snel en om 13.00 meren we af bij café Hammingh in Garnwerd. Garnalenkroketten en gebakken mosselen mmmm en natuurlijk warme chocolademelk. We varen verder en hoewel de wind aantrekt, wordt de lucht schoner en zien we de zon. Op het Reitdiep na de sluis Lammerburen meren we af aan een steigertje. Zeilkleren drogen, lekker kopje thee, rust.

Zondag 2 juli Zoutkamp
Het is droog, flinke noordwesten wind. We gaan vandaag naar Zoutkamp Tot 1969 lag Zoutkamp aan zee, in een diepe baai en was een levendige visserplaats. Toen werd de Lauwerszee ingedamd.
In de middag gaat het zonnetje schijnen en zijn er mooie Hollandse luchten, als we een rondje wandelen om de oude zeesluis.

Dieke

Tsjonge.....wat een belevenissen allemaal!!! Jullie zijn wel zeeeeeeeeer geroutineerde zeilers hoor!!! En leuke ontmoetingen!! Moooooie foto's ook!! Heel veel fijne zeil - / fietsdagen verder toegewenst ! Hopelijk nu zonder regen!!! Groetjes!

Ineke

Nou spannend allemaal, dit is niets voor opoe! De kleinkinderen hebben ook net een week zeilles achter de rug met af en toe een erg natte dag, dus leuke spelletjes. Cathelijne is blij dat ze niet in dat kleine bootje hoeft. De volgende dag weinig wind, dus vertellen wij dat er een zeilgroep en een blaasgroep moet komen. Cathelijne gaat wel bij de blaasgroep! Iedere avond met natte kleren thuis, dus we weten dat ze bij ons logeren.
Lieve groetjes Joep en ineke