AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Goes naar Lelystad

Vrijdag 2 juni. Goesche Sas

Woensdag brengen we met de auto de spullen aan boord, 13.00 gaat het schip te water en daarna varen we 'm naar de loswal om daar wat in te richten en te klussen. We slapen aan boord. Donderdag breng ik de auto terug naar Bussum en doe nog wat boodschapjes, slaap daar en dan met vouwfiets en trein weer naar Goes. Daarna zo gauw mogelijk weg, het is hier bloedheet, op zoek naar wat koelte. Dat vinden we in de Jachthaven Goesche Sas, lekker windje, zonnescherm erop en dan is de rust er!! We gaan eten bij 't Loze Vissertje op het terras onze een grote kastanjeboom, ze hebben heerlijke sliptongen, en zo is dit een prima eerste dag!

Zaterdag 3 juni. Colijnsplaat

De dag begint met vroeg in de ochtend regen, droog als we opstaan, nevelig en een westenwind. We gaan om 11.30 door de sluis de Oosterschelde op, wind is 4 tot 5 bft en dat is mooi om eens even het schip te testen, het vaart als een speer of (als de brandweer ) zoals Ruud zegt, we varen gemakkelijk 6,5 kn, we zijn zeer tevreden, na de Oosterscheldebrug varen we zuid om te eindigen in Colijnsplaat. Mooi gevaren. Inmiddels is de zon er weer en gaan we boodschappen doen. Zonnetent erop bij terugkomst en genieten van warmte, wind en water.

Zondag 4 juni. Zierikzee

We slapen lekker uit, flinke wind en bewolkt. Na de ochtendrituelen, drinken we nog een kopje koffie. Inmiddels schijnt de zon en we vertrekken, ditmaal met een rifje in het grootzeil en dat blijkt geen overbodige maatregel, het waait behoorlijk en het is ook aanmerkelijk rustiger op het water dan gisteren, mooi gevaren, ook al was het maar een kort stukje. In de middag wandelen we wat door het mooie Zierikzee met z'n statige huizen en drinken wat op een terrasje. Weer een mooi dagje!

Maandag 5 juni. Brouwershaven

We zijn vroeg wakker, dwz ik ben vroeg wakker en aangezien we met het tij mee de Oosterschelde moeten bevaren, besluiten we maar op te staan en te vertrekken, het zonnetje schijnt, de wind is wat minder dan gisteren. Na de brug, zetten we alleen het voorzeil en daar loopt het schip toch 5,5 kn op, prima, stroom mee 6,5 kn. De wind neemt weer wat toe, we houden het bij alleen het voorzeil. Rond 11.00 zijn we bij de Grevelingensluis, waar we aan lager wal moeten wachten, lastig wegkomen, de Belgen die voor ons liggen lukt het niet. Maar met de stootwillen en wat motorkracht lukt het ons wel. Op de Grevelingen is het erg druk, ook hier varen we alleen op het voorzeil. We zeilen tot vlak voor de ingang van Brouwershaven en meren dan af in de stad, prachtige statige oude panden omzomen de haven. We houden een rustig middagje. Morgen wordt er erg slecht weer verwacht.

Dinsdag 6 juni

Het regent en waait als we opstaan, maar dat is nog niets vergeleken bij wat er in de middag volgt, storm, windvlagen windkracht 9. We gaan lekker lunchen bij de Plaisanterie en dan boodschapjes en gauw weer naar de boot, wat een vreselijk weer, morgen ook nog is de verwachting!????

Woensdag 7 juni

Ook nu nog veel wind en daarbij nu ook regen, hondenweer, en Ruud heeft ook nog eens kiespijn. Tandarts in Zierikzee heeft vanmiddag nog een plekje. We gaan met de bus naar Zierikzee, bij de halte aangekomen, blijkt dat bij beide haltes Zierikzee staat, met wat onduidelijkheid over de dienstregeling. Nou maar kijken welke het eerste komt. Bij de andere halte zitten ook "verwaaide" zeilers, die een gil zullen geven als de bus daar komt.Hij komt dus aan de overkant. Morgen terugkomen voor een wortelkanaalbehandeling, is de diagnose bij de tandarts. OK We gaan wat eten in het gezellige Zierikzee. Het waait nog steeds behoorlijk als we terugkomen, maar in de loop van de avond wordt het wat minder en in de nacht gaat het regenen.

Donderdag 8 juni. Bruinisse

Het is een stuk rustiger nu en het zonnetje schijnt. We gaan om 10.00 met de bus naar Zierikzee naar de tandarts, die is best lang bezig en rond half twee zijn we weer terug op het schip, hopen dat het het gewenste effect heeft. Ruud maakt het schip vaarklaar en ik doe nog even een paar boodschappen voor de maaltijd. Daarna varen we op een zeer rustig Grevelingenmeer heerlijk naar Bruinisse. Wat een verschil met tweede Pinksterdag, je kon geen honderd meter varen zonder een tegenligger. Zo zou het altijd moeten zijn, maar ja dat wil iedereen wel. Genieten van die dagen!!

Vrijdag 9 juni. WIllemstad

Het waait behoorlijk in de nacht, en ook nu waait het nog stevig door en regent het. Rond 12 uur klaart het iets op, en gaan we richting noorden. Eerst door de Grvelingensluis, dan zeilend naar de Krammer en dan nog een flink stuk richting Volkerak, ook weer zeilend op het voorzeil met een mooie achterlijke windkracht 5. Met die drie sluizen doe je toch al gauw vierenhalf uur over 15 mijl. Maar mooie felle opklaringen, Hollandse luchten en plaatjes. We stoppen dan ook in Willemstad, lopen dan nog het plaatsje in voor een paar boodschappen. Morgen maar eens kijken wat we gaan doen binnendoor naar Amsterdam, of over zee, de verwachtingen voor zondag zijn goed, maar in de avond wordt alweer onstuimig weer verwacht, nou, dat hebben we nu wel in de gaten, dat het dan ook echt onstuimig is. Dus morgen het weerbericht nog maar eens bekijken. We liggen in de oude haven, altijd leuk, en gezellig. Onze buurman, wil morgen rond tien uur vertrekken, hij vertelt en passant dat er eenKanaaltje is bij Hellevoetsluis richting Dordrecht, nooit van gehoord, maar dat zou voor ons ook nog een nieuw vaarwatertje zijn. We zien wel. Eerst maar eens naar Stellendam en het weer afwachten..

Zaterdag 10 juni. Scheveningen

We vertrekken gelijk met de buurman, Haringvlietbrug draait op het hele uur, dus dat wordt 11.00. Na de brug zeilen gezet, er staat een mooie wzw wind 3 tot 4 en zo kunnen we mooi het hele traject tot Stellendam zeilen. Halverwege beginnen we te denken, of we niet vandaag nog door kunnen naar Scheveningen, zondag zou nog mooi zijn en maandag weer veel wind. Tabellen erbij, beetje laat, anderhalf uur, betekent dat we stroom tegen hebben in het Gat, maar voor de rest mee. Nou laten we het maar doen en hopen dat de sluis een beetje snel draait. Het waait flink en met de stroom tegen doen we er best lang over om het Gat uit te komen, maar daarna hebben we toch 2 kn stroom mee, helaas valt de wind weg al vóór Maasmond, de monding van de Waterweg. Dus moet het Ijzeren zeil bij, nou ja, moet maar. Maasmond is niet druk, weinig grote invarende of uitvarende schepen. We zijn om 19.00 in Scheveningen, dat wel wat veranderd is de afgelopen jaren ( ik ben zeker 30 jaar niet mee hier in de haven geweest. Morgen waarschijnlijk met het middagtij richting Ijmuiden.

Zondag 11 juni. IJmuiden

Onze buren, waar we aanliggen, willen om 07.00 weg, en aangezien we vroeg naar bed zijn gegaan, staan we dan ook maar op. En nemen een kopje thee, het is prachtig weer,volop zon. Na de ochtendrituelen, bekijken we nog eens het weerbericht, rond 17.00 zal de wind toenemen tot ZW 6 met vlagen. Mmm, nou, we kunnen eigenlijk pas rond 15.00 vertrekken omdat vanaf dat moment de stroom mee gaat lopen. Het is wel 4 uur varen. We gaan toch maar tegen 11.00, dan maar stroom tegen, het is erg warm in de haven en buiten is het vast lekkerder. We lopen lekker op het windje en het gaat langzaam maar gestaag. Een prachtige dag wordt het. Pas tegen 16.00 krijgen we wat stroom mee, maar dan is IJmuiden al in zicht. 16.45 meren we af en inmiddels is de wind ook flink aan het toenemen. Wij hebben mooi gevaren, met een mooie achterlijke wind en zijn weer helemaal tevreden en gaan lekker vis eten.

Maandag 12 juni. Muiden

Bewolkt en windkracht 6, zand vliegt in het rond. Een Frans echtpaar wat er om 09.00 uit gaat, komt een uur later al weer terug en dat is vast niet omdat het zo'n rustig zeetje was. Wij gaan rond 12.00 richting Amsterdam. Op het voorzeil met motor bij is het goed te doen, wel is het behoorlijk fris. We hebben besloten naar Muiden te gaan en dan de auto te halen om wat overbodige spullen van boord te halen en wat vergeten spullen weer mee te nemen. Eerst maar eens even de Oranjesluis in zien te komen, waar de wind achterin staat, veel golfslag bij het afmeren. Na het schutten, wil Ruud de motor starten,maar die geeft helemaal geen sjoege, vreemd, hij start altijd erg goed. Na vele pogingen, loop ik maar naar boven en vertel dat we de sluis niet uit kunnen omdat onze motor het niet doet. Nou zegt de dienstdoende sluiswachter, dat moet je 'm maar op de hand de sluis uit trekken en aan het remmingswerk leggen. Oké.... Daar gaat ie dan, met de wind op de kont een hele klus, maar het lukt, Ruud maakt het motor compartiment open en er ligt daar wat olie en koelvloeistof, geen idee, wat er aan de hand is. We bellen met een service dealer, die kunnen pas morgen om 12.00. Dat betekent dat we hier op die onrustige steiger moeten blijven liggen, nou ja het is niet anders. We nemen maar een glaasje wijn voor de schrik en inventariseren wat we nog aan boord hebben om te eten. Opeens zie ik Ruud met een verschrikt gezicht zeggen, ooooohh, vreselijk. Ik kijk verbaasd en hij zegt: ik heb de stopknop niet teruggezet. Na nog een slokje wijn, starten we de motor en inderdaad als een zonnetje. Nou ja, sluis opgebeld, dat we door gaan (wel blijft vraag waar de olie vandaan komt, maar dat komt wel) Op naar Muiden, weer op voorzeil, waarna we bij Ome Ko een gehaktbal met salade en frietjes gaan eten, heerlijk.

Dinsdag. 13 juni

Met de bus naar Bussum, auto ophalen, overtollige spullen naar huis, wassen, boodschappen, vergeten spullen mee met auto, weer terug naar Muiden en auto terug naar Bussum en dan weer met bus terug pffff, nou ja we konden niet dichterbij huis komen, i.v.m. de hoogte van onze mast konden we niet onder de Hollandse brug door. Moe, maar voldaan kruipen we om 21.45 in ons bedje. Er is ondertussen een monteur geweest, die een teveel aan olie heeft afgetapt en verder ziet het er goed uit, we gaan gewoon verder.

Woensdag 14 juni Lelystad

Als we uitvaren staat er weinig wind, maar we zetten toch de zeilen, we proberen met de veranderende windrichting toch naar Lelystad varen, update van onze kaarten geeft geen dieptes op kaart, even terug naar de dealer dus. Na twee uurtjes dobberen komt er wind, uit het noorden weliswaar, het zou vandaag Oosten wind zijn, nou ja we kunnen varen en nadat we bij de dealer zijn geweest gaan we door de sluis en meren we in de Houtribhaven. Het is heerlijk weer vandaag, lekkere temperatuur, we boffen!

Auke

Mooie vakantie op het water weer, heerlijk zeilen zo te lezen.

Dieke

Wat een mooooooi verhaal weer! Alleen wat voor mij , landrot, wat onbekende scheepstermen!!Van alles meegemaakt zeg! En heeeel wat KMS gevaren!!
Ruud geen last meer van je kies??? Ook allerlei weertypes gehad hè! Nou, lekker doooooorgaan met vaargenieten!!!
Groetjes!!!

Ineke

Is Ruud weer helemaal hersteld van zijn kanaalwortelbehandeling? Nog veel plezier met jullie walnoot.
Groetjes Ineke