AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Santiago de Compostella naar Soria

Dinsdag 28 februari. Ortiguiera

Ook vanochtend regen, grauw en grijs, niet echt koud. We gaan maar niet naar Kaap Finistere. Wel de noordkust van Spanje, wel Coruña, dat willen we wel eens zien, vlak voor Coruña wordt het droog, om echter bij de vuurtoren en de haven te komen, moeten we een ingewikkelde route door de stad rijden en mogen we op een bepaald moment zelfs niet verder. Nou laat maar zitten dan. Via Ferrol zoeken we de kustweg op en die is heel smal, maar mooi, met prachtige uitzichtplekken over de zee en mooie baaien. Op het hoogste punt lijkt het wel of we door Noorwegen rijden. Een bijzonder landschap, we dalen weer naar zeeniveau en komen dan in Orteguiera, gelegen aan het water, wat dieper het land in. Mooi plekje achter het zwembad, waar we met 4 campers staan. Helaas zijn er s avonds wat jongelui die een beetje vervelend rond de campers lopen en lawaai maken, maar verder prima.

Woensdag 1 maart. Ortiguera Cabo San Augustin

Droog, af en toe zo . Mooie rit weer langs de kust, we stoppen af en toe voor foto's en een kopje koffie. Na de boodschappen in Ribadeo' gaan we op zoek naar en plekje voor de nacht, dat vinden we in Ortiguera, ja een andere dan die van gisterenavond. Een prachtige camperplek met voorzieningen hoog op de rotsen met een fantastisch uitzicht, mooie wandeling naar de vuurtoren en naar beneden naar het strand via een steile trap. En dat alles in volle zon, met donkere wolken, mooi, mooi. Uniek plekje, ook hier weer met 4 campers.

Donderdag 2 maart. Ribadesella

In de nacht regen, maar 's ochtends weer droog, niet koud. We rijden via de snelweg vandaag. Er is hier geen mooie, aparte kustroute, wel snelweg, ook wel mooi. Naar Ribadesella, na twee dagen vrij staan, nu maar weer even een camping, iets ten westen van Ribadesella is er een, een beetje verlopen en er zijn maar drie gasten. Mooi weer, we kunnen weer buiten zitten, wasje draaien. We maken in de middag een wandelingetje naar het strand hier, bijzonder, met een boulevard, waar de golven met vloed tegenaan beuken en prachtige plaatjes opleveren. We lopen door over een brug de stad in en dat is een verrasssing, een mooie plaats met statige huizen, oud al en leuke pleintjes. We zijn een beetje vroeg voor het eten, maar vinden toch een restaurantje waar we wat kunnen eten.

Vrijdag 3 maart. Boñar

De voorspellingen zijn slecht, het valt nu nog wel mee, we willen naar de Picos De Europa, liever niet met sneeuw. We gaan toch maar, het is rustig op de smalle weg naar de Picos, we rijden er nu aan de westkant langs, mooi, maar het betrekt en het gaat regenen. Jammer. Als we ergens een brugje over moeten, stopt Ruud op de brug om een mooie foto te maken, Hij loopt hiervoor een stukje terug, het wordt een mooie foto, ik maak er een van hem terwijl hij terug loopt en hoor dan ineens een kletterende steen van de berg af komen, hij ook, nl vlak naast hem, hij komt snel terug. Het zal je niet gebeuren, dat je die op je kop krijgt! We rijden door naar Riaño aan het stuwmeer, het regent pijpenstelen en gaat over in natte sneeuw, het stadje ziet er niet aantrekkelijk ook, er is ook niets te doen. We gaan door richting Léon en stoppen in Boñar, waar een camperplek aan de rivier is. Prima, rustige avond en nacht.

Zaterdag 4 maart Burgos

Het sneeuwt licht als we wakker worden, de kachel is de hele nacht aan geweest. Maar al gauw wordt het droog en rijden we richting Burgos, eerst een flink stuk over de hoogvlakte, we rijden nog steeds op 1000 meter en dan snelweg, rustige weg, weinig verkeer. We zien weer heel veel ooievaars, op de gekste plekken nestelen ze. We stoppen bij camping Fluentes blancas in Burgos, waar we worden wegwijs gemaakt door een Nederlandse jongen achter de balie. Volgens hem is het vanaf morgen weer beter weer en weer warmer.

Zondag 5 maart Burgos

We nemen de bus naar de stad, Plaza España, en lopen dan een rondje door de stad, door de prachtige poort langs de prachtige kathedraal en struinen dan, ondanks het regenachtige weer, over de vele pleintjes. We gaan bij de Taperia Royal Tapas eten, zij zijn bekroond vanwege hun bijzondere tapas, nou, ze zijn ook echt heerlijk!!!! Met een glas wijn erbij, goede besteding van de middag. In een pastelleria kopje koffie toe met zoet gebakje en dan weer terug naar de campung, waar inmiddels een grote groep van 17 Nederlandse campers is gearriveerd.

Maandag 6 maart Soria

Het is droog, maar dat is ook alles, in de loop van de dag zal het opklaren. Een mooie weg voert ons van Burgos naar Soria, heel rustig en. Nog steeds op een 900 meter hoogte. We stoppen voor de lunch in Hontoria del Piñar, dat in het Parque Natural de Cañõn del Lobos ligt. Er is hier een mooie camperplek, van waaruit we een wandeling maken over een oude Romeinse brug over het riviertje. Veel roofvogels hier en natuurlijk ooievaars, ook bij de camping van Soria barst het ervan. Het is inmiddels wel opgeklaard en bij aankomst drinken we een kopje koffie buiten.

Dieke

Prachtig verhaal wederom!! Allerlei weersoorten zeg! Zelfs sneeuw!!!!! Hopelijk nu verder zo veel mogelijk ZON! Mooie foto's ook! Goede reis verder ...en blijf uit de buurt van vallend gesteente!!! Veel plezier !
Groetjes, Dieke.