AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Obidos naar Santiago de Compostella

Maandag 20 februari. Foz do Alhelro

We rijden via een smalle, steile weg naar de lagune bij Foz do Alhelro, een soort van grote Sluftervallei, zoals wij die kennen op Texel. Mooi gelegen lagune, met mooie plaatsjes aan beide zijden. Er is hier een uitstekende camperplek met uitzicht op de lagune, het water komt en gaat. En de prijs voor deze plek is 4 euro, inclusief voorzieningen, waaronder wifi, à 4 euro. Genieten hier, op een fotootje had ik gezien, dat het hier best vol kan staan, maar nu staan we hier met slechts 6 campers. Ik maak een wandeling naar de zeedoorbraak, waar een hele vreemde stroming staat. Het is hier heerlijk, mooi weer, heerlijke temperatuur.

Dinsdag 21 februari. Fatima

Noordwaarts het stadje door en nog even genieten van het mooie uitzicht op de Atlantische Oceaan. Vandaag gaan we Fatima bezoeken. We zijn er al bijtijds, dus alle tijds om het enorme complex te bekijken, dat daar is neergezet ter gedachtenis aan de Maria verschijningen hier in 1917. Op de camperplek staatslot een Hollandse man, die we al eerder hebben gezien en gesproken bij Cabo Sardoa. Hij is al vanaf september onderweg met zijn oldtimer camper en twee honden. We raken aan de praat en hij heeft nog een paar tips voor ons. Kasteel Almourol, hier een kilometer of 40 oost en nog een plek vlakbij de Spaanse grens.

Woensdag 22 februari. Tomar

Boodschappen en dan naar kasteel Almoural, midden in de Taag gelegen, gebouwd in 1187, een mooi elegant gebouwd kasteel. Er vaart een klein bootje naartoe, we gaan het kasteel bekijken. Mooie uitzichten. Dan via een mooie route langs de Taag met overal weer de bloeiende mimosa naar een camping vlakbij Tomar. Het ziet er wel leuk uit. In het restaurant, waar ik me meld, krijg ik te horen: just a minute (het worden er 4), dan komt de baas voorbij, die ook zegt : just a minute ( ook dat duurt weer een paar minuten, ondertussen vraag ik me af wat dit moet worden en vervolgens komt de vrouw van de baas, die ons gelukkig verteld dat hier alles om kwaliteit draait. Nou ja, het zal wel, ze legt ons omstandig van alles uit, en dat we overal kunnen staan. Als wij een plek aanwijzen waar we graag willen staan, zegt ze, nee, die moet ik vasthouden voor grotere campers, ( zo te zien, zijn wij de enige gasten en zal dat zo blijven ook). We staan dus moederziel alleen op een grote camping, mooi gelegen aan het stuwmeer, met een perfect restaurant, dat wel. We lunchen er en genieten van de wijn (ze hebben 400 verschillende soorten). Rustig middagje.

Donderdag 23 februari. São Jao de Areiras

Mooie weg vandaag naar Coimbra, stuk snelweg en dan naar de camperplek, 750m van het centrum. We lopen naar de stad en door de smalle straatjes met mooie oude geveltjes en tegeltjes. Boven op staat de oude universiteit met de al evenoude bibliotheek. Wat een enorm complex en reeds gesticht in 1290. De stad heeft een gezellige uitstraling, echt een studentenstad. We gaan allebei naar de kapper, hopen dat het beter gaat dan de laatste keer in het buitenland ( dat was in Trier en mijn haar heeft nog nooit zo slecht gezeten, het heeft maanden geduurd voor het weer een beetje normaal werd). Gelukkig gaat het hier iets beter, mijn Portugees blijkt toch niet afdoende, maar het gaat. Teruggekomen op de camperplek, zijn er wat jongelui met keiharde muziek in de weer, dat vinden we maar niets, dus we gaan weer, naar het adresje waar we eigenlijk van plan waren morgen heen te gaan. Een camperplek bij Nederlanders in Sao Jao de Areiros. Prima.

Vrijdag 24 februari

Prachtig weer, heerlijk rustig dagje, kopje koffie bij Gerrit en Elly en 's'avonds met hen en alle gasten die er zijn, met z'n tienen dus uit eten geweest bij het lokale restaurant, gezellig en lekker.

Zaterdag 25 februari

Gerrit brengt ons met de auto (fietsen in de aanhanger) naar Viseu, waar de Ecopista do Dão begint, een 49 km lang fietspad over een in 1998 opgeheven spoorlijn, die is veranderd in een mooi fietspad van Santa Comba do Dao naar Viseu, het wegdek veranderd van rood ( gem Viseu) naar groen (Tondela) naar blauw ( Santa Comba de Dão) We beginnen om 11.00 in Viseu, waar het redelijk druk is met wandelaars,hardlopers en mountainbikers. Zo gauw we Viseu uit zijn wordt het wat rustiger en fietsen we langs dorpjes, boomgaarden en wijngaarden. Bij station Figuero drinken we koffie met natuurlijk een Pasteis de natta en daardoor hebben we, als we om 13.00 bij station Farminhão zijn, nog niet echt zin om te eten en besluiten we door te rijden naar Tondela, halverwege de route op zo'n 25 km. Helaas blijkt dat restaurant dicht te zijn en zullen we het dus moeten doen met de meegebrachte broodjes. Niet erg, de laatste Kms gaan langs de rivier de Dão met prachtige oude stenen, een landschap uit vervlogen tijden. En overal weer de mimosa in bloei.

Zondag 26 februari Canidelo

We gaan weer verder, op naar Aveiro aan de kust, waar een plaats ligt wat het Venetië van Portugal wordt genoemd, nou ja, dat is het niet, maar wel een paar leuke kanaaltjes met mooie bootjes. Het is er ook rommelmarkt, dus een gezellige drukte en even zoeken naar een parkeerplek. We lunchen wat en gaan dan weer verder, willen vandaag tot net onder Porto, niet over de snelweg met elektronische tolheffing, want ons ticket daarvoor was een maand geldig en nu dus verlopen. Hobbelwegen door allerlei dorpjes, waar carnaval is. In een dorpje kunnen we niet doorrijden, we lopen vast in een straatje waar aan beide zijden is geparkeerd, daar passen we niet tussendoor. Achteruit terug dan maar, dat begrijpen de Portugezen die achter ons staan niet, ik moet eruit en met handen en voeten duidelijk maken dat wij er niet door kunnen en of ze a.u.b. achteruit willen gaan. Dat zijn uiteindelijk 6 auto's en het is een heel gedoe om die allemaal duidelijk te maken dat wij echt niet door kunnen rijden. Na dit oponthoud, kunnen we gelukkig door rijden en stoppen op verouderde camping, en dan gaat het regenen.

Maandag 27 februari Santiago de Compostella

Het regent als we opstaan, de voorspellingen matig voor de komende dagen, we gaan richting Coruña, als het weer zo blijft, heeft het niet zo veel zin om langs de kust mooie routes te gaan rijden. Snelweg dus, niet de tolweg met elektronische betaling. We rijden langs Vigo naar Santiago de Compostella, waar we eerst boodschappen doen en dan, na de camperplek te hebben geïnspecteerd ( carnavalsbijeenkomst) door naar een camping hier.

Dieke

Super, om weer een stukje met jullie mee te reizen.......Fatima, waren wij ook 2 jaar geleden....
Ohhhh.......en dat er 6 auto's achteruit moesten omdat jullie er niet door konden......
Dat benne GEEN leuke dingen voor de mensen........
Voorspoedige verdere reis toegewenst!
Lieve groet , Dieke.