AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Vilanova i la Gertru naar Peñiscola

Zondag Eerste Kerstdag.

Mooi weer, lekker rustig dagje en 's avonds met Mandi en Marianne van een kerstdiner genoten, de laatste (kerst) aflevering van Downton Abbey gezien.

Maandag 26 december

Aangezien de bus naar Barcelona vandaag niet rijdt, gaan we een stuk fietsen, eten wat op de boulevard en fietsen dan weer terug.

Dinsdag 27 december. Mont-Roig

Tijd voor een ander behangetje. Na de koffie bij M en M, vertrekken rond twaalf uur, boodschappen doen en op zoek naar een route atlas van Spanje, de oude thuis laten liggen. We vinden er een bij een tankstation en rijden dan naar Mont-Roig El Camp, net onder Tarragona, waar een CP is aan het strand, een beetje gedateerd allemaal, maar een mooi plekje. We maken een wandelingetje langs het strand. We zien een prachtige zonsondergang.

Woensdag 28 december. Vilanova de Prades

Via de 242 naar Villanova de Prades, een mooie route met een lunchstop in Albarca, een verstild dorpje via een piepklein weggetje met haarspeldbochten en als we het dorpje inkomen, wordt het wel erg smal, maar na te voet de route te hebben verkend, rijden we naar een parkeerplaats, waar we kunnen staan. Na de lunch weer terug over het spannende weggetje en dan naar een mooie camping, waar we lekker in het zonnetje een uurtje genieten. Er zijn hier veel wandelingen te maken in de omgeving en dat gaan we ook doen, een rondwandeling, omhoog via een tamelijk steil paadje en terug over een soort van weg. Mooie uitzichten en heerlijk weer te kunnen lopen!! We vinden dat we wel een maaltijd in restaurant hier hebben verdiend. In de grote ruimte aldaar zit een luidruchtig gezelschap, dus gaan we maar in het cafe gedeelte zitten, daar staat de tv weliswaar snoeihard aan, maar je moet wat. De vriendelijke jongeman, die als een bezig baasje heen en weer rent tussen het gezelschap en de vier andere gasten, legt ons uit wat er op het menu staat, lokale gerechten veelal. Nou, dat willen we wel een proberen. Hij vraagt waar we vandaan komen, en op ons antwoord, Nederland, roept hij, ahhh "tandenstoker". Sommige mensen keren scheldwoorden in een vreemde taal, deze kende alleen tandenstoker. Vooraf nemen we maar een uiensoep, dat kennen we, die is echter zo dik als snert. Dan een gerecht uit Valencia, rifueda of zoiets, nou dat hadden we beter niet kunnen doen, een soort vermicelli met vieze gebraden worstjes en lokale paddestoelen. Met lange tanden eten we er wat van. Gelukkig is het toetje wel eetbaar. De rest van de avond wordt gevuld met het kijken naar de prachtige serie Wild China.

Donderdag 30 december. Peñiscola

Mooi weer, wel wat wind, vandaag naar de grotten van l'Espluga de Francoli, om 13.00 is er een rondleiding. Een indrukwekkend gangenstelsel, dat in 1853 werd herontdekt en waar de Neanderthalers verbleven. Het gangenstelsel is 3,5 km lang en men denkt dat het nog wel 3 km verder doorloopt. Temperatuur in de grot is 14 graden, redelijk droog en aangenaam. Dan rijden we naar Montblanc, een mooi middeleeuws plaatsje, het is hier koud, we besluiten weer naar de kust terug te gaan. Het is even zoeken voor we een plekje hebben gevonden, in Peñiscola vinden we een, weliswaar niet zo gezellig, maar wel redelijke plek. Morgen maar weer verder kijken.

Vrijdag 30 december. Peñiscola

We gaan eerst boodschappen doen en tanken, dan kijken bij Los Pinos, de camperplek, waar we twee jaar geleden ook hebben gestaan. Er is nog plek, we zijn er al bijtijds en gaan na de lunch op de fiets naar het schilderachtige stadje, met een burcht, die gebouwd is op een schiereiland. Steile straatjes leiden naar de burcht, mooi uitzicht en aan drie kanten de zee. Het is gebouwd op de ruïnes van een oude Arabische citadel. Nadat de Moren er waren verdreven, werd Peñiscola overgedragen aan de Tempeliers, die er rond 1300 het huidige kasteel met zijn mooie gotische gewelven bouwden. Daarna heeft de tegenpaus uit Avignon, Benedictus XIII er tien jaar gewoond. Het geheel is prachtig gerestaureerd.

tjitske en marcel

Het is daar prachtig ,Wij zijn daar jaren geleden geweest .Wij zeggen geniet en horen wel weer van jullie en een fijn gezond, en een gelukkig nieuwjaar groetjes Marcel en tjitske

ienekr en henk

Dag lieve mensen, lees wel steeds jullie verslag, maar reageer niet steeds. Vind alles zo mooi en fijn wat jullie nu weer doen. Geniet maar.....
Bij deze in elk geval een heel Gelukkig en Gezond Nieuwjaar. En kom gezond weer terug....

Dieke

Klinkt weer supervakantie-achtig.......heeeeeeeerlijk genieten! Lekker doorgaan! Fijne Spaanse jaarwisseling en een gezond en voorspoedig 2017 toegewenst!
Groetjes, Dieke (+J)

Peter & Jeannette

Wat genieten we weer met jullie mee. Dank je wel voor deze korte trip ;)

Hoop dat jullie nog hele mooie plaatsjes tegen komen. Veel plezier nog.
Een geweldig 2017 met nog heel veel mooie ontdekkingen.

ineke

Een heel gelukkig en gezond 2017. Veel vakantieplezier en vaarplezier.
Dank voor de leuke mails!
Groetjes Ineke