AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Sebnitz naar Strömthaler See

Zaterdag 23 juli. Schönbach

We fietsen even naar Sebnitz, een leuk fietspad, lekker heuvelachtig tot aan de grote weg. Geld halen en dan weer terug, het is eigenlijk te warm voor inspanning.Lekker lezen bij de camper en een wasje draaien. In de avond koelt het wat af en gaat het regenen.

Zondag 24 juli. Struppen

Mooie route langs Konigstein, met het prachtige fort, naar Struppen, waar we vriendelijk worden ontvangen door de eigenaar, die veel informatie geeft over de wandel en fiets mogelijkheden hier. We vinden het hier schitterend. In de middag een verkenningsrondje, heen alleen maar naar beneden, naar de Elbe Radweg, pont (aan een kabel, varend op de stroming) over bij Rathen en dan langs de andere kant naar Wehlen, onderlangs de fraaie Ebsteinbergen. De terugweg is wat minder, 4 km vrij steil omhoog, met een helling van 14 %!!! Lang leve de elektrische fiets!

Morgen verder verkennen hier. Veel te zien hier.

Maandag 25 juli. Struppen

De kaart nog eens bekeken, of er een wat geleidelijker route naar beneden toe is vanaf hier. We proberen wat maar eindigen op een wandelpad, mijn voorrem begeeft het, dat is vervelend, Ruud weet 'm gelukkig te herstellen. Nog een pad proberen, maar ook dat leidt niet omlaag. Dan maar via de inmiddels bekende route, via Naundorf, naar de Elbe, richting Rathen. We zetten de fietsen daar neer en gaan weer met de pont over. We willen vandaag omhoog over het Elbsteingebirge (Bastei)maar eerst een kopje koffie met punt. Dan op weg, het is warm vandaag, en hoog' dat zal wel weer spierpijn worden. Maar de moeite waard, net klein Zwitserland in Luxemburg, maar dan in het groot. Prachtige uitzichten over de Elbe en gelukkig ligt het grootste gedeelte van de wandeling in de schaduw.

Rond 16.00 zijn we weer terug en gaan we lekker eten. We moeten straks weer de 4 km steil omhoog.

Dinsdag 26 juli Hinterhermsdorf

Via Bad Schandau langs het Kirnitztal (een 38 km lange beek, die ontspringt in Tsjechië en uitmondt in de Elbe) rijden we naar Hinterhermsdorf. De camping bij Ostrauer Mühle werd ons afgeraden omdat het mogelijk gaat onweren en regenen en het daar dan al snel overstroomd raakt. We fietsen naar Obere Schleuse, een steil wandelpad af, niet echt geschikt om te fietsen en komen dan bij een onverwacht mooi stukje van de Kirnitz. Er vaart een bootje met gids die peddelt en je een stuk de beek afvaart, het geheel ligt tussen hoge steile rotswanden, prachtig begroeid met allerlei mossen. De beek is meteen ook meteen van oudsher de grens tussen (DDR) Duitsland en Tsjechië.

Terug vinden we gelukkig een fietsroute, die iets minder steil is dan het wandelpad.

Woensdag 27 juli. Struppen

We rijden naar de waterval van Lichtenhain en na een kopje koffie beginnen we aan de wandeling naar Kuhstal, een van de grootste zandstenen poorten van Europa, de andere ligt in Tsjechië, hier vlakbij. Het is weer en steile wandeling door het bos, maar de beloning boven is een uitzicht over het Affenstein massief. We kunnen nog iets hoger via een heeeeel smal trappetje tussen twee rotsen door (Himmelleiter) en dan keren we terug naar de camper. De camping die we hadden opgezocht, bevalt ons niet, dus gaan we weeR terug naar Struppen.

Als we de camper hebben neergezet, begint het te regenen, en koelt het een beetje af. Het zijn warme dagen.

Donderdag 28 juli. Strömthaler See ( bij Leipzig)

Het is bewolkt, maar droog en al snel weer warm. We rijden naar Colditz om daar het Slot te bezoeken. Bekend uit de serie op tv van de jaren 70, over de krijgsgevangen uit de Tweede Wereldoorlog ( voornamelijk Engelse, Nederlandse, Poolse officieren) die hieruit probeerden te ontsnappen. De camping die we daarna zoeken, kunnen we niet vinden, er staat wel een bord, maar er is geen camping. Verder dan maar en zo eindigen we vandaag aan de Strömthaler See.

marcel

erg mooi heb ook erg genoten toen ik op de vrachtwagen door europa heb gereden en later veel in polen en Tsjechie
jammer dat het lichaam daar niet meer tegen kan anders had
ik mijn camper niet hoeven verkopen en was ik ook steeds onderweg geweest veel plezier nog en als jullie terug zijn spreken we weer eens af groetjes mp en tj