AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Stralsund naar Sebnitz

Donderdag 7 juli Stralsund

Goed weer vandaag, dus we fietsen weer naar de stad, parkeren de fietsen, eten een visbroodje en lopen dan nog een ronde door de stad, langs de mooie gevels en kerken. Het blijft een mooie Hanzestad en wat is het mooi opgeknapt. In de avond is er de halve final voetbal Duitsland tegen Frankrijk.

Vrijdag 8 juli. Binz

De voorspellingen waren regen, maar het zonnetje schijnt en we vertrekken over de nieuwe brug naar Rügen. In de buurt van Binz Prora is weer een Mobil Stellplatze. Door het bos fietsen we naar Het KDF (Kraft Durch Freude) project dat door Hitler in de jaren 30 werd gebouwd, om voor zo'n twintigduizend arbeiders een vakantie aan de kust mogelijk te maken. Het Project is nooit afgemaakt, omdat hij de inzet van mensen nodig had voor de wapenindustrie in de oorlog. De vakantiekazernes worden nu omgebouwd tot hotel en appartementen aan zee. Indrukwekkend geheel, 4,5 km lang zeshoog.

Zaterdag 9 juli Seedorf

Een klein ritje vandaag, nog even afbuigen naar het zuiden van Rügen, hier vlakbij is het Naturerbe zentrum, waar je een leuke wandeling kunt maken over het Boomtoppenpad. Heel grappig. Dan rijden we via Binz naar de jachthaven van Seedorf, daar zijn 5 camperplekken. We eten in een restaurant tegenover de haven. Rondje lopen in de avond.

Zondag 10 juli. Lohme

In de ochtend, stralend weer fietsen we naar Bad Sellin, fietsend langs de Sellinger See, mooi hier, hunebedden onderweg en een prachtige zeepier in Bad Sellin, waar we een ijsje eten. Dan fietsen we terug weer langs de Sellinger See, nu via Baabe, het fietspad eindigt en de route gaat door als wandelpad. Er is een veer, maar dat blijkt een roeibootje, we mogen mee met onze elektrische fietsen ( anders hadden we de hele route terug moeten rijden). Leuk rondje, in de namiddag rijden we naar Lohme, waar we op de gemeentelijke camperplek afmeren. Heerlijk rustig hier en een prachtige omgeving. We eten bij Restaurant Am Meer met een prachtig uitzicht over de Oostzee en Kaap Arkona. In de nacht stevig onweer, 's morgens weer mooi weer, wel een beetje afgekoeld, maar dat is niet erg.

Maandag 11 juli. Lohme

Rustdag vandaag, leuk wandelingetjer door bos, de steilküste af en stukje langs het strand. Daar ligt vlakbij de haven de Schwanenstein, een grote zwerfkei. Volgens de locale overleveringen komen daar de kindertjes vandaan. In 1956 zijn daar drie jongelui uit het kindertehuis in Lohme omgekomen, toen ze in de winter zich op de bevroren Oostzee hadden begeven en er plotseling een storm opkwam. Ze vluchten op de steen en de verschillende reddingsdiensten hebben geprobeerd ze eraf te halen, helaas is dat niet gelukt en zijn ze omgekomen.

Dinsdag 12 juli. Kap Arkona/ Schraprode

Het is warm vandaag. We doen boodschappen in Glowe en rijden dan via en mooie kuststrook naar Kap Arkona. Op de fiets naar de Kaap, maar ook hier is het een en ander "abgestürtzt" en kunnen we niet naar beneden. We fietsen naar het vissersdorpje Vitt, met een prachtig kapelletje. En daarna nog een rondje via het Grosssteingrab Nobbin om daarna via de weg, (smal en het verkeerd raast langs je) terug te keren naar Kap Arkona. We staan op een parkeerplaats, je mag hier overnachten, maar omdat het zo warm is, gaan we nog maar even met de airco aan verder. Via de Wittower Fähre, rijden we naar Schraprode, waar we op de camping plaatsnemen. We lopen een rondje door het dorp en de haven.

Woensdag 13 juli. Hiddensee

Om 11.00 nemen we de overvolle pont naar Neuendorf op Hiddensee, fietsen mee. Prachtig weer vandaag. Eerst een stukje zuidwaarts, maar het pad is af en toe wat drassig, het heeft hier blijkbaar flink geregend. Dan naar Vitte, onderweg stoppen we bij restaurant Heidenrose, waar we lekker lunchen. In Vitte maken we een doorsteek naar de kust en fietsen dan langs de bloeiende duinrozen en andere bloemen over een heerlijk geurend fietspad naar Kloster. IJsje en dan even richting vuurtoren voor het mooie uitzicht over het hele eiland. De lucht begint te betrekken en dus besluiten we om vanuit Kloster de pont terug te nemen. Als we aankomen in Schraprode begint het een beetje te regenen. Toch een mooi dagje gehad.

Donderdag 14 juli. Peenemünde

We gaan Rügen weer verlaten. Droog, maar geheel bewolkt, we vertrekken nog in korte broek, maar tijdens de lunchstop gaat de lange broek aan. We rijden via Stralsund, Greifswald en Wolgast naar Peenemünde, waar we op het schiereiland tegenover het Museum gaan staan. Er is hier een Wohnmobilstellplatze, betalen moet je in een soort restaurantboot. Helemaal onduidelijk is waar de toiletten of douches zijn en of die er zijn. Nou ja, we hebben alles bij ons, dus niet nodig. Het is hier één grote verzameling van oude dingen, je kunt het zo gek niet bedenken, een oud landbouwwerktuig uit 1927, oude schepen op de wal, waar je een kamer in kunt boeken. Overal liggen oude, lichtelijk vergane werktuigen en schepen. Morgen maar eens een kijkje gaan nemen in het museum. Een prachtige zonsondergang vandaag, waarbij hemel in brand lijkt te staan. Het is inmiddels een stuk afgekoeld en het waait ook flink.

Vrijdag 15 juli. Neubrandenburg

We gaan het Historisch Technisch Museum bezoeken, dat gevestigd is in de voormalige energiecentrale, die gebruikt werd in de "hoogtijdagen" van Peenemünde. Zeer interessant. We brengen er een uurtje of drie door en eten dan een boterhammetje, alvorens door te rijden naar Neubrandenburg waar we aan de Tollense See een Stellplatz vinden. Vandaag een koele dag met veel bewolking.

Zaterdag 16 juli. Neubrandenburg

Mooi weer, zon, weinig wind, we gaan fietsen. Rond de Tollensee, we hebben allebei geen volle accu op de fiets, benieuwd of we het met ondersteuning gaan halen.Na een uurtje stoppen we in Alt Rehse voor een kopje koffie met eigengemaakte taart, chocola en kwark, mmmm. We vragen hoe ver het nog is, nou , zegt de eigenaresse van het café, nog 25 kilometer en het heuveligste gedeelte moet nog komen. Oh, nou ja we wagen het er maar ook, temeer omdat ze zegt dat het landschappelijk het mooiste deel is van de fietstocht. En wij vonden het tot nu toe al zo mooi. Het is inderdaad prachtig, maar af en toe wel even afzien omdat een goed pad ineens overgaat in mul zand en omgekeerd. Steile hellingen. Maar het gaat goed. Thuis gekomen lekker aan de verse aardbeien en kersen en even languit.

Zondag 17 juli. Fürstenberg

We vinden de meren in deze omgeving zeer de moeite waard. Dus maken we nog maar een stopje in Fürstenberg bij de haven.

Het blijkt naast het voormalige vrouwen concentratiekamp Ravensbrück te zijn, waar we in de middag een kijkje gaan nemen.

Maandag 18 juli. Oranienburg

Boodschappen, tanken etc, dan naar Oranienburg, waar we in de middag het slot bekijken, helaas gesloten op maandag.In de avond eten we bij de Italiaan, heerlijk!

Dinsdag 19 juli. Berlijn

We gaan vanuit Oranienburg met de trein naar Berlijn. Daardoor we een tourtje met de hop-on, hop-off bus. Vandaag een goede dag voor de stad, vanaf morgen wordt een hittegolf verwacht.

Woensdag 20 juli. Lübben

Vandaag via de ringweg oost om Berlijn, het is redelijk rustig, hoewel we al vroeg onderweg zijn rond de spits en dat omdat het vandaag warm gaat worden.

We rijden naar een gebied, wat volgens de info, moet lijken op Giethoorn en omgeving, alleen minder toeristisch. We zijn al bijtijds in Lübben en zetten de camper voor de camping op de Stellplatz.Mooi weer, inmiddels redelijk warm, maar wel lekker om te gaan fietsen. Eerst even richting stadje, voor wat info en dan lekker fietsen naar Lübenau. Mooi gebied, met vele waterwegen, inderdaad als de Weerribben. En naar onze mening best wel toeristisch. Ijsje en dan weer terug via een andere route dan de heenweg. Daarna uitzakken bij de camper. Warm inmiddels, in de camper 33 graden.

Donderdag 21 juli. Senftenberg

Weer bijtijds onderweg, hoewel het best afgekoeld is. We gaan naar het Lausitzer Seenland, een aantal meren in een bosrijke omgeving. We vinden een mooie plek aan de Senftenberger See en gaan in de middag een rondje fietsen eromheen. De voorspelde hitte is uitgebleven, we doen het vandaag met bewolking en een graad of 25, prima dus. Veel bos en van het meer niet zoveel gezien, temeer daar er af en toe spatten vallen en we maar besluiten door te fietsen. Het blijft bij een paar spatten.

Vrijdag 22 juli. Sebnitz

Warm vandaag, al vroeg wakker dus. Vandaag gaan we naar Sebnitz, vlakbij het Pools-Tjechische-Duitse drielandenpunt. Na zo'n 30 km verandert het landschap en komen er wat heuvels, het lijkt een beetje Oostenrijks. We strijken neer op een hele kleine camping daar, prachtig gelegen in de Saksische Schweiz.

Dieke

Weer heeeeeeeerlijke, indrukwekkende en tevens relaxte vakantiemomenten zo te lezen! Supergenieten!
En 't weer klinkt ook niet slecht! Geen beter leven dan een goed (camper)leven!!! Doooooooorgaan met genieten !
Groetjes!!????????????????????????????

Dieke

Oeps......die vraagtekens waren icoontjes : zon, koffie,
gebak en meerdere glazen wijn......hihihi .....