AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Krægenes naar Stralsund

Zaterdag 25 juni. Klintholm

Rustig ochtendje, was gedraaid, rond 12.30 weg. We rijden naar Møn en gaan daar de krijtrotsen bekijken, zo'n 500 treden naar beneden en die moeten we straks ook weer omhoog, op hoop van zegen. Het is redelijk druk hier en warm. Het lukt allemaal prima, blij met mijn nieuwe heup.

Dan rijden we door naar Klintholm haven en stoppen daar, we eten in een restaurant naast de parkeerplaats op het terras, wel een beetje snel want de hemel trekt weer helemaal dicht, donkere luchten. Rond 19.00 barst het weer los, flinke regen en onweer.

Zondag 26 juni. Præsto

Bewolkt en veel wind, wel weer droog. We vertrekken bijtijds, koffiestop in Stege en zijn dan rond 13.00 in Præsto, waar we in de middag een leuk fietstochtje maken. De zon is inmiddels teruggekeerd, een zich herhalend patroon van de laatste dagen.

Mooie avondluchten. Wel een beetje spierpijn!

Maandag 27 juni. Rødvig

We rijden via een mooie route naar Rødvig. Na de lunch fietsen we langs de Boesdal Kalbruk, een voormalige kalkfabriek, met een enorme pyramide 25 meter hoog die als opslagruimte (3000 m2) werd gebruikt. Dan fietsen we door naar Højerup, waar de Stevns Klif is, met daarbovenop een kerkje op de rand van het klif. 700 jaar geleden een heel stuk landinwaarts gebouwd, maar de zee heeft het land geërodeerd en in 1928 viel het koor van de kerk in zee. Ze hebben de kerk toen gesloten en een nieuwe gebouwd. Vanuit de oude kerk( die ze nu wel goed gestut hebben), heb je een prachtig uitzicht op de zee. We rijden een van de panoramaroutes, mooie fietsroutes, helaas zien we op de terugreis donkere luchten aankomen, maar we houden het droog.

Bedoeling was om lekker uit eten te gaan, maar dan zien we ineens dat vanavond de wedstrijd Italie Spanje wordt gespeeld. We halen een hamburgertje en eten die bij de televisie op.

Dinsdag 28 juni. Kopenhagen

In de ochtend rijden we naar Kopenhagen, mooi weer, wel enige bewolking maar lekker. We kijken of er bij Kastup een camperplek is, helaas, alleen een lunch dus en dan naar de stad. Er is hier een City Camp, waar je voor 30 euro vlakbij de stad staat, dat beweert men tenminste. We rijden een gebied in, een grote bouwput. Ergens in het midden daarvan is een omheinde parkeerplaats, waar je kunt overnachten, wel een aardige beheerder die ons aanraadt om van hieruit de pont te nemen met de fiets naar de stad. Wij gaan op eigen houtje, en dat is best lastig met al die bruggen. We doen een snel rondje langs de kleine zeemeermin, waar weer busladingen vol mensen worden uitgeladen om een fotootje te maken van dat hele kleine beeldje in de haven. Alleen al dat is de moeite waard, we fietsen door de vesting terug naar Nyhavn. Daar eten we ook en fietsen dan weer terug naar het kamp.

Woensdag 29 juni. Augustenborg

Het regent als we wakker worden, en een troostelozer plek dan deze kun je je niet voorstellen. Het ziet er niet naar uit dat het voorlopig droog wordt en hier een dag blijven, daar zou je depressief van worden. Dus gaan we weer. We hebben besloten via Sjaelland en Fyn terug te keren naar Jutland en dan gaan we verder naar de Noord Duitse kust.

Via de snelweg rijden we over de Grote Beltbrug naar Fünen, het is inmiddels weer opgeklaard en de zon schijnt. Dan door naar Böjden, waar we een pont kunnen nemen naar Fynshavn. De man van de kaartjes vraagt of we de pont van 15.00 of die van 16.00 willen nemen. Wij vragen wat het verschil is, 170 kronen, antwoordt hij. Wij zijn toe aan een kopje thee, dus het wordt die van 16.00.

We gaan overnachten in Augustenborg bij de jachthaven.

Daar blijven we een extra dagje.

Vrijdag 1 juli Laboe

In de ochtend miezerregen, maar het klaart ook al weer snel op. We gaan vandaag richting Kiel. We eindigen bij het Ehredenkmal ( de gedenktoren voor alle duikbootbemanningen ter wereld). De toren kijkt uit over de Kieler Förde.

Het is vandaag grijs en er valt regelmatig regen. We wandelen nog wat langs het water en gaan lekker eten bij een hotel langs het Ford.

Zaterdag 2 juli Pelzenhaken

We rijden in de middag, het is inmiddels weer droog, naar een camperplek vlakbij Neustadt, maar dat is ons wat te massaal, door naar een volgende, ook groot, maar alleen voor campers en alle voorzieningen zijn in orde. We wandelen wat en lopen naar het strand, waar veel wordt gewindsurft.

In de avond voetbal kijken Duitsland - Italië. Gelukkig wint Duitsland.

Zondag 3 juli Rosenhagen

Koffie in de zon en dan naar Neustadt, het gaat regenen. We bezoeken even het museum aldaar, er is daar een afdeling gewijd aan de ramp met de Cap Arcona. In mei 1945 werd een schip met duizenden vrijgelaten krijgsgevangen uit Neuegamme, getorpedeerd door de Engelsen, die dachten dat het om Duitse troepentransporten ging. Vele duizenden mensen kwamen om.

De tentoonstelling stelt niet veel voor, we zijn snel weer weg. Regen. Door naar Lübeck, waar we vlakbij de stad kunnen parkeren. Rondje door de Altstadt, met het mooie Rathaus, de mooie Holstertor, en het Schiffegesellschaftshaus, waar vroeger de kapiteins van de Hansevloot bijeen kwamen.

Rond vijf uur nog een stukje verder. We stoppen in Rosenhagen op een parkeerplek aan de rand van het dorpje. Het is niet helemaal duidelijk wat de camperplek is, er staan verder geen campers.

Maandag 4 juli Poel

We lopen een rondje naar het strand en dan gaan we op pad na nog een kopje koffie.

Via Wismar, waar we lunchen, rijden we naar het schiereiland Poel via een smalle dam. Mooi weer vandaag, lekker zonnig.

Er is bij Timmendorg strand een camperplek, waar het nog niet echt druk is, een plek vlakbij het strand. We fietsen naar Kirchdorf, drinken daar een biertje en gaan dan weer terug naar de camper.

Dinsdag 5 juli Markgrafenheide

We fietsen een rondje Poel, mooi weer, leuk eiland met een echte vakantiesfeer en toch niet echt druk nog.

In de middag rijden we naar Rostock en via de pont in Travemünde naar een camping er iets voorbij. Grote camping, duur, somber, onder de bomen en het gaat onweren en regenen. En hoe, nou ja de was kan gedraaid en er blijkt vóór de camping een heel leuk restaurant te zijn, waar je echt heerlijk kunt eten. Tussen de buien door, lopen we erheen en genieten van eten en omgeving.

In de nacht gaat het ontzettend tekeer.

Woensdag 6 juli. Stralsund

Veel wind, het is wel droog. We rijden naar Stralsund waar we op een camperplek bij de stad plaatsnemen.

Foto's volgen

Dieke

Ha globereizigers!
Dat was weer een mooie (vervolg)tocht! Wel zeer wisselend weer zo te lezen....EN te zien!! (Prachtige donkere luchtfoto!) weer of geen weer: genieten doen jullie in ieder geval volop! Ga zo door!
Groetjes, Dieke.