AltijdOnderWeg.reismee.nl

Die - Paladru - Poncin - Nantua - Clairvaux les Lac - Salins-les-Bain - Veiville - Matton-et-Clemency - Namen - Stampersgat

Vrijdag 21 augustus
Een kleine week bij Yvonne te gast geweest. Heerlijk. Prachtig weer, niet al te warm. Lekker gegeten bij Yvonne, La Charette Bleue en later in de week nog in Richerens. Heerlijke abrikozenjam van Yvonne en verder een rustig weekje.Nu weer op pad, vandaag is het warm. We rijden via Montjoux naar Saillans , een route, die we vorig jaar ook al eens in de omgekeerde volgorde hebben gereden, toen we uit Italie kwamen. We stoppen in Die, op de camperplek in het dorp. Rustig blijven zitten is vandaag het devies, het is erg warm.
Zaterdag 22 augustus
Vandaag wordt er weer druk vakantieverkeer verwacht, we rijden dus maar een secondaire weg. We rijden langs de oostzijde van het Massif du Vercors, een prachtige route, langs de imposante bergrug. Het is ook vandaag weer heel warm. Redelijk rustig, behalve het laatste stuk langs Grenoble, waar we even een stukje péage meepakken. We hebben een camping uitgezocht bij Lac Paladru, een langgestrekt meer. Mooi plekje in de schaduw met uitzicht over het meer. 'S Avonds wandelen we wat en genieten buiten nog wat van de afkoeling van de avond.
Zondag 23 augustus
Bewolkt vandaag en iets lagere temperaturen, prima, vinden wij. We vertrekken rond 12.00, een route langs de Rhône, groen aangegeven, mooi maar niet spectaculair. We zijn verwend de laatste dagen. Het begint een beetje te regenen, we stoppen in Porcin. De camperplek, die wel aangegeven staat is geheel verlaten en de voorzieningen zijn afgesloten, jammer, want het was wel midden in het stadje. We gaan naar de camping aldaar aan de rivier L'Ain. Kunnen we hier ergens lekker eten, vraag ik de dame van de camping. Jawel zegt ze midden in het stadje is een restaurant, ze serveren pizza, maar het is veel meer dan een pizzeria. Ik stel me voor dat het net zo iets is als de pizzeria in La Roche Saint Secret Beconne bij Yvonne. We lopen het dorp in door een smal en laag poortje. Leuk oud pleintje met één restaurant, dat er niet uitziet. Dat zal het toch niet zijn. We vragen een voorbijganger, jawel, dat is het wel, maar ze zijn met vakantie. Gelukkig maar, denken we, het zal vast geen eersteklas restaurant zijn. We vragen of er nog een ander restaurant is in de buurt. Jawel, over de brug en dan zo'n 500 a 600 meter naar links. Nou, dat ziet er ook niet uit en is bovendien óók dicht. Terug naar het dorp dan maar, waar wel een meeneem pizzeria open is. We bestellen er een en die mogen we uit de doos aan een tafeltje op eten, verder geen bediening, iets te drinken moeten we zelf uit de koeling halen. Ach, de pizza smaakt goed en het toetje doen we thuis wel met de koffie toe.
Maandag 24 augustus
Het regent, dat was voorspeld, er is hier echter zo weinig vertier dat we maar gaan rijden. Mooie route weer, in een dorpje stoppen we bij de bakker voor iets lekkers bij de koffie en een broodje en dan barst er een wolkbreuk los. Na een poosje toch maar weer gaan rijden en voor de lunch ergens op een parkeerplaats aan het meer van Nantua gestopt. Langzaamaan wordt het droog. Het is hier best mooi aan het meer en na. De boodschappen zoeken we de camperplek op aan de rand van het meer. Mooie plekken met een prima uitzicht. In de middag lopen we het plaatsje in, ook hier veel verlaten en vervallen gebouwen. Echt opvallend in deze streek. In de avond klaart het weer op en lopen we nog stukje langs het meer.
Dinsdag 25 augustus
Mooi weer als we gewekt worden door een dame van de plaatselijke gendarmerie voor het stageld. We rijden een stukje terug naar het westen om de route langs de Gorges de l'Ain te vinden. Mooie route, helaas wordt het zicht op de rivier afgedekt door bomen. Er zijn wel een paar highlights op deze route, zoals het dubbele viaduct van Cize en de prachtige plek van de brug de Pont de la Pile. Zo rijden we naar één van de meren langs deze route, bij Clairvaux-Les-Lacs, waar we een camping zoeken. Mooi gelegen en natuurlijk weer langs het water, langs het meer. In de avond lopen we naar het stadje en eten daar bij de plaatselijke Brasserie.
Woensdag 26 augustus
Het wordt vandaag weer een warme dag. We willen naar de Cascades de Herrison. Via een omweggetje rijden we naar Bonlieu, waar we afslaan naar de eerste waterval, die van Saut de Forges. Het is een hele droge zomer geweest hier in Frankrijk en dat is te merken, de waterval is een miezerig druppelend geval, en ook bij de tweede die we van bovenaf bekijken is het nauwelijks stromend water te zien. We rijden door naar Champenole, waar we boodschappen doen. Daarna via en tussenweggetje naar Salins-Les--Bains, waar we op een parkeerplek onder een boom stoppen. Je kunt hier overnachten, maar de weg loopt er vlak langs en er is nogal wat vrachtverkeer, we zoeken de Camping Municipal op, waar lekker schaduw is.Morgen de zoutmijn en het museum bekijken hier.
Donderdag 27 augustus
Warm weer vandaag, maar we stonden lekker in de schaduw. Helaas zijn de douches na 09.30 koud, maar we nemen dan maar een koude douche. Op naar het zoutmuseum, we krijgen een rondleiding, weliswaar in het Frans, maar met een Nederlandse tekst in de hand begrijpen we het wel. Alle zout is hetzelfde, allemaal zeezout, alleen zijn er drie manieren om het zou te winnen.Zout was vroeger zeer kostbaar, het woord salaris is afkomstig van het woord sel, mensen werden vroeger betaald in zout. En tot in de jaren zestig werd er in Frankrijk belasting op geheven. Interessant en lekker koel beneden waar het rond de 12 graden is. We rijden vandaag door tot Vieville vlak boven Chaumont en vinden daar een kleine camperplek aan een haventje aan het Marnekanaal. Er liggen drie schepen, waarvan er één ooit vertrokken is uit Nauerna en die hier is blijven hangen.
Vrijdag 28 augustus
Het is regenachtig vandaag en een stuk koeler, mooi reisweer. We rijden via Verdun naar Matton-et-Clemency, naar de camping aldaar, waar ww ons eigen badkamertje hebben. Ww spreken met Harry en Anneke af, dat we bij hen een borrel gaan drinken en daarna eten bij het restaurant van de camping. Harry hangt zijn rugzak aan het hek, als het later op de avond wat frisser wordt, doet de eigenaar de terras schermen naar beneden en de verwarming aan. Als dan Harry zijn telefoon gaat, kan hij er niet meer bij nu. De schermen moeten dus weer omhoog, zodat hij zijn tas kan pakken. Het was gezellig ze weer te zien. En dan in de doodse stilte van Matton heerlijk geslapen.
Zaterdag 29 augustus
We gaan nog even koffie drinken bij Harry en Anneke, die meteen even de camper bekijken, zij hebben vorig jaar een camper gehuurd en dat is zo goed bevallen, dat ze er nu ook een willen kopen.
Daarna rijden we via Dinant, een verrassende mooie plaats, langs de Maas. Om te onthouden voor een volgende keer, nu is het er erg druk. De camping die aangegeven staat, kunnen we niet vinden en in de buurt hier, zie ik op de app van de NKC niets en ook niet in het ASCI boek. We rijden voorbij Namen en daar vinden we een camping bij een Manoir, een mooi buiten.Het was een warme dag weer vandaag en we zijn blij dat we er zijn. Rustige avond.
Zondag 30 augustus
We rijden via de snelweg, ook vandaag is het weer benauwd warm, zelfs vochtig warm, als we in Nederland aankomen en na een heerlijke lunch met gemarineerde garnalen, strijken we neer in Stampersgat, op een leuke camping bij de boer. We gaan en stukje fietsen en daarna eten in Oud Gastel bij Bistro Ut Pandje, erg lekker. Onweer hangt in de lucht, dus na het eten weer snel teruggefietst. Het valt mee, we kunnen nog tot 21.00 buiten zitten.

Ineke

Leuk jullie reisverslag weer te lezen. Knap hoor dat je al die bezienswaardigheden kunt onthouden. Weer terug op jullie stek, gauw een afspraakje maken.
Groetjes Ineke

Dieke

Errug leuk weer om zo mee te reizen! Zie 't allemaal zo
voor me! Heel fijne week nog verder en hopelijk tot
zaterdag, Stans? Groetjes voor beiden!

Arent

Ik heb het met plzierr gelezen!
Op sommige plekjes had ik best willen zijn,
Arent

elza

Het was weer een prachtig reisverhaal. Heb weer meegenoten. Welkom thuis weer. Liefs van hier. Elza.