AltijdOnderWeg.reismee.nl

Les Montils - Urcay - Le Brioude - Dieulefit

Maandag 10 augustus
Mieren hier op de camping, tijd om snel weg te gaan, ze zitten al in de camper, dat vinden we niet leuk. Straks alle kastjes nakijken.
We rijden een stuk péage en dan langs de Loire naar Amboise, waar het Chateau du Clos Lucé is. Hier was Leonardo da Vinci op uitnodiging van de Franse koning op zijn 64e naar toe gekomen en hier heeft hij tot aan zijn dood gewoond en gewerkt.
De parkeerplek bij het Chateau is overvol, dat voorspelt niet veel goeds. Een andere parkeerplaats in het dorp heeft wel plaats, we parkeren de auto en lopen bergopwaarts naar het kasteel. Daar staat een lange rij, en het is hééeéél warm vandaag, dus toch maar niet.
We rijden verder langs de Loire. Ineens zie ik een rookwolk de cabine inkomen. (het zal wel stoom zijn, het ruikt nergens naar). We stoppen, maar kunnen niets vreemd ontdekken, dus we gaan weer door. In elk geval doet de airco het niet meer en dat is jammer. Na een paar kilometer vinden we een Camperplek ( met een toegangskaart van de Pass d'Etappe ( zie verhaal Millau) helemaal voor ons alleen, onder de bomen, in een parkachtige omgeving. Later op de avond komen er nog twee campers. We eten buiten met de Cobb.
Dinsdag11 augustus
We rijden vandaag tot voorbij Bourges, het grootste gedeelte over de péage. Bij het plaatsje Urcay, wat aan het riviertje, de Cher ligt is een vriendelijke kleine camping, waar we om 15.00 neerstrijken en lekker onder de bomen in de schaduw kunnen zitten.
Het is een warme dag vandaag. In de avond maken we een klein wandelingetje en we kunnen nog tot laat buiten zitten.
Woensdag 12 augustus
Wakker worden omdat het warm begint te worden in de camper, d.w.z. 24 graden, dat betekent tijd om op te staan. De verwachting is dat het vandaag nog warmer dan gister en zal zijn, dus besluiten we maar om hier te blijven onder de bomen, nu de airco het niet doet. Lekker lui leesdagje wordt het.
Donderdag 13 augustus
Snelweg Clermont Ferrand, en het regent, de temperatuur is een stuk omlaag. Lekker zo, we rijden voorbij Issoire de snelweg af richting Brioude. Daar doen we eerst boodschappen, want de voorraad is aardig op. Dan op zoek naar de camperplek, die 100 meter van het centrum is. We wandelen naar de buitenlift, die ons omhoog brengt naar het oude centrum en bekijken er de basiliek St Julien met een paar moderne en een paar oude stijl glas-in-lood ramen. Langs de VVV voor wat info over de streek en een kaartje.
Vrijdag 14 augustus
We rijden de mooie route naar Puy en Velay, waar we even stoppen bij de camperplek aldaar. Moeite waard onderaan Rocade d'Aiguilhe, een rots met daarbovenop de kapel st Michel. Die gaan we nu niet beklimmen, dat bewaren we voor een volgende keer.
Mooie route door de Ardèche en via Montelimar naar Dieulefit waar we een camping opzoeken. Rondje dorp, hapje eten en morgen naar Yvonne.
Zaterdag 15 augustus
We doen nog wat boodschappen en rijden dan naar Yvonne in La Roche Saint Secret Beconne.
Thee met gebak en daarna installeren we ons in de kleine gîte. Heerlijk, wat een rust hier weer. De laatste keer La Jabeline, gek idee. We gaan er een paar dagen lekker van genieten, beetje bijkletsen, wandelen, markt, lekker eten. En dat alles bij een temperatuur vandoor de 25 graden, het kan slechter.