AltijdOnderWeg.reismee.nl

Wisselvalligheid alom

17 mei 2015
Zonnig, maar flinke wind, het is vandaag zondag en we kunnen dus pas maandag met de jachtservice contact opnemen. Nog maar een dagje rust, dus.
18 mei 2015
Na een telefoontje met jachtservice Stavoren (waar we woensdag om 13.00 terecht kunnen), besluiten we met de Bep Glasius (veerdienst Enkhuizen-Stavoren) even terug te gaan naar Enkhuizen. Weer een een andere oversteek, ook leuk. Het is miezerig vandaag, geen vaarweer voor de Saphir. We willen eigenlijk alleen maar met goed weer varen en met een schip dat in orde is.
Kopje koffie bij de vertreksteiger en dan vertrekken we om 14.10. Weinig plezierjachten te zien, alleen een paar bruine vloot schepen.
We lopen (in de regen) naar de jachthaven waar de auto staat.
19 mei
Na een onstuimige nacht met onweer en wind, gaan we vandaag weer terug. Er staat nog steeds veel wind, maar af en toe een zonnetje erbij. De temperatuur mag wat ons betreft wel iets omhoog, maar ik denk dat wij niet de enigen zijn die dat vinden.
20 mei
Het is zonnig, maar de wind waait nog steeds stevig door. Om 13.00 moeten we voor de wal zijn bij de jachtservice Stavoren in de binnenhaven, de monteur bekijkt de situatie bovenin de mast en doet de genuaval door het geleideblok, zoals dat hoort. De roestvrijstalen plaat waaraan de spinakerval is bevestigd is verbogen, en daarmee, loopt het blok ook over het profiel van de genea. Hij haalt 'm eraf en buigt 'm weer recht in de bankschroef. Ook de windex wordt weer vastgezet.
Zo, nu moet alles weer goed lopen. Het in inmiddels 15.30 en we meren af in een box in de gemeentehaven. Lekker in het zonnetje, kop in de wind, zo hoort het.
Morgen kijken of alles goed zit. De weersverwachtingen voor morgen zijn goed.
21 mei
Ruud is vroeg wakker en het is mooi weer, dus we gaan bijtijds op pad. Zon, lekker windje en alles werkt weer naar behoren. We zeilen mooi naar Makkum, waar we al om 13.00 zijn. 14 nm .Boodschappen en een kaart voor de Wadden gekocht. Tot en met het weekend lijkt het weer goed te zijn. We zijn benieuwd.
22 mei
We vertrekken om 11.00 en mogen bij Kornwerd bij twee charters in de grote sluis. Zo zijn we rond 12.30 buiten en varen dan met de genua bij tot Harlingen, daarna op de motor, de wind is pal tegen en we hebben geen zin om te kruisen. 16.00 zijn we op Vlieland, waar het tot onze verbazing nog helemaal niet druk is.
Lekker middagje in de zon.
23 mei
We huren een fiets (gewone) dit keer, er is niet zoveel wind en fietsen dan naar het dorp We eten een lekkere pannenkoek, waarna we nog een stukje westwaarts fietsen en dan door het duin terug naar de haven waar zojuist ook Willem Alexander en Maxima zijn gearriveerd met de Groene Draeck. Dat horen we in het winkeltje en zien het ook aan de drukte op de steiger waar het schip ligt afgemeerd.
24 mei
Vandaag fietsen we naar het Posthuys, waar het heel erg druk is vandaag, zeker op het terras, wij gaan maar binnen zitten. Het is een mooie dag, frisse noordenwind vandaag en die hebben hebben we heen op de kop en terug door het duin lekker mee.
Heerlijke dagje Vlieland.
In de avond valt er een klein buitje.
25 mei
Het is bewolkt, maar droog. We vertrekkenom 10 uur, twee uur na LW Vlie. Bij de Richel zetten we zeil en zo kunnen we tot Harlingen mooi met de stroom mee varen. We zijn daar rond 13.30 en besluiten dan door te varen naar Franeker om het planetarium van Eise Eisinga te bezoeken. Het is fris vandaag, rond vijf uur gaan we de stad in en lopen een rondje Franeker, langs het Korendragershuisje en dan gaan we eten bij De Doelen en dat is een heerlijke verrassing, zalm met asperges en het is heerlijk. Voldaan gaan we terug naar het schip, gauw de kachel aan.
26 mei
Vandaag geheel bewolkt en een flinke NW wind, we gaan naar het Eise Eisinga planetarium,waar we een rondleiding krijgen. Daarna een kopje koffie en een lunch in het planetariumcafe en dan varen we terug naar Harlingen, meren af bij de HWSV , aan de beginsteiger, verder kunnen we qua diepgang niet komen. We lopen nog even de stad in voor een paar boodschapjes en daarna maakt Ruud heerlijke varkenshaasjes met een verrukkelijke saus.
27 mei
We gaan vandaag terug naar Enkhuizen hebben we besloten, het weer voor de komende dagen ziet er nog steeds zeer wisselvallig uit. Voor vandaag wordt een zwakke wind voorspeld uit uiteenlopende richtingen. Nou voorlopig hebben we 'm op de Boontjes al pal tegen. Maar na de propvolle sluis bij Kornwerd ( Vegaclub en twee vissersschepen, kunnen we wel zeilen, eerst aan de wind zo hoog mogelijk ( al snel het eerste rif erin en de genua gereefd, anders loopt ie uit het roer). Meer wind dan voorspeld, maar we kunnen het hele stuk tot Enkhuizen zeilen.
We meren weer af in R 24 waar we de afgelopen weken ook hebben gelegen
28 mei
Opruimen en dan gaan we even een paar dagen naar Bussum.

Dieke

Ha vaarders!
Wind en fris zijn de meest voorkomende woorden in dit verslag...maar verder positief toch wel, zo te lezen! Vanalles ondernomen, lekker gegeten.....en gevaren....wat wil een mens nog meer! Paar daagjes Bussum ook nooit weg en dan weer 't ruime sop! Groetjes!

ineke

Wat een wind! Niets voor mij, alleen dat lekkere eten bevalt mij wel.
Zien jullie misschien nog in Bussum. Joep is dit weekend naar Cannes. Groetjes Ineke

Arent

Ha die vaarders,

Het woord ‘wisselvalig' wat het weer betreft, komt nogal veel voor.
Het onbestendig weer dwingt je je huis meer te waarderen, denk ik
De rapporten zijn leuk en duidelijk geschreven, ‘for sure'!
Ik blijf lezen,
Arent

Elza

Welkom thuis weer. Leuk, dat het schip al zo "eigen" is voor jullie. Was weer een leuke reis. Verheug me al weer op het volgende verslag en hoop, net als jullie, op een mooie zomer. Liefs, Elza.