AltijdOnderWeg.reismee.nl

We zijn weer onderweg

16 april 2015

In de afgelopen maand is heeft de camper een nieuwe vijfde versnelling gekregen.
Verder zijn we druk geweest met de Saphir op orde te krijgen om lekker te gaan zeilen.
Langzaam maar zeker komt alles op orde en na een aantal behoorlijk stormachtige dagen begin april, lijkt de lente te zijn aangebroken.
De Saphir wordt verlegd naar R 24, waar we de komende maand zullen liggen.
Half april gaan we met Rob en Agnes met de camper 5 dagen naar Texel en we hebben daar een paar schitterende dagen. Wandelen, fietsen, genieten.
De camper moet terug naar de garage, want de vijf blijft eruit springen en de apk moet nog gedaan worden, nieuwe achterbanden en ook het ruitensproeierpompje moet worden gerepareerd.
12 mei 2015
Gisterenmiddag aan boord met alle spullen en daar ligt in de haven de Cirrus van Nico en Louke. Leuk ze weer te zien, ze komen de Saphir bekijken en nadat wij alle spullen aan boord hebben gestouwd, gaan we een glaasje wijn bij ze drinken.
Even bijpraten en dan gaan wij eten bij de Mastenbar. We zijn best een beetje moe en gaan bijtijds het bed in.
13 mei 2015
We slapen lekker uit en zwaaien en passant Nico en Louke nog even uit. Zij gaan naar Muiden. Wij willen richting noorden, maar de wind staat NW. Ruud stelt voor om het eerste rif in het grootzeil te doen en na wat gedoe met een verbogen harpje, zeilen we de kom uit. Zo hoog mogelijk, maar na een uurtje besluiten we toch maar de koers te verleggen naar Lemmer, dat vaart een stuk comfortabeler.
Lekker onder de kust varend, zijn we rond vijf uur in Lemmer. Bij het weghalen van het voorzeil, breekt een handeltje van een stopper. Het is vandaag niet onze dag, het is dan ook de dertiende vandaag.
We drinken eerst wat en daarna gaat Ruud dus wat klussen en ik eten maken.
En dat kunnen we in de zon zittend in de kuip nuttigen.
14 mei 2015
Na het ontbijt, gaan we eerst Lemmer in om boodschappen te doen. Dan lunchen en na nog een kopje koffie ( lekker rustig aan ), varen we om 13.45 weg. Er wordt een wedstrijdje Skûtsjezeilen gevaren onder de kust van Friesland en dat is altijd een prachtig plaatje. Weinig wind vandaag, maar toch. Wij hijsen de zeilen pas als we door het wedstrijdveld heen zijn. En hoewel het niet heel hard gaat, vorderen we gestaag. We zijn tevree, zo mogen er meer dagen komen, zonnetje erbij en genieten maar.
Voorbij het Vrouwenzand moeten we wat meer aan de wind varen en loopt de wind ook nog wat aan zodat er binnen het nodige van de ene kant van het schip naar de andere verhuist. Rond vijf uur een kopje soep en zo komen we rond 18.00 bij Stavoren aan. De nieuwe retriever lijn van de rolgenua (die Ruud er gisteren heeft ingezet) loopt niet soepel, het is een hele klus om 'm binnen te halen. Als dat achter de rug is, varen we de marina Stavoren binnen en nuttigen een glaasje wijn in de kuip. Wel nadat we natuurlijk hebben gekeken waarom die genua zo moeilijk was binnen te halen, het lijkt de spinnakerval te zijn. Morgen nader onderzoek.
15 mei 2015
En het is nog niet voorbij met het geklus. Midden in de nacht merken we dat dat de vuilwatertank overvol zit. Weer een klus erbij morgen. Ook het snelheidslog werkt niet, dus dat moet dan ook meteen gedaan. We lopen nog even een rondje Stavoren en kopen een nieuwe lijn. Maar dat is niet de oplossing, van de week dus maar eens bij een tuiger gaan vragen wat er aan de hand is. Het zit nog niet mee deze week.
Het is koud vandaag met een noordenwind.
We eten bij restaurant de Potvis, hier in de haven.
16 mei 2015
Het regent en waait flink, west 5. We slapen dan ook lekker uit en houden een min of meer gedwongen rustdag. Met een genua die moeilijk binnen te halen is, willen we niet varen.
In de middag klaart het wat op, we gaan een rondje Stavoren lopen. Het is wel inmiddels zonnig. Door het plaatsje lopend, zien een stoet oldtimers ( motoren en auto's), die meedoen aan de Elfstedentocht.

Dieke

Tsjonge.....wat een klussen!! Hopelijk zijn ze binnenkort allemaal goed geklaard! Sterkte ermee!
Leuk om weer zo mee te reizen met jullie!
Goede vaart verder!
Groetjes!

ineke

allemaal moeilijke woorden, denk dat jullie in Genua zitten, blijkt het Stavoren te zijn. Bij lijntjes denk ik aan snuiven, maar het zijn natuurlijk touwtjes. Ingewikkeld allemaal, maar jullie zijn van die oude zeerotten, die al die dingen snappen. Veel succes en neem er nog een wijntje op. Liefs Ineke

Elza

Gezellig om weer mee te reizen. Een beetje tegenslag. Dat is natuurlijk heel vervelend, maar je leert de boot meteen goed kennen. Hoop niet al te hoge kosten, want we willen nog wel meereizen. Wens jullie weer een heel fijne tijd toe en behouden vaart. Liefs, Elza