AltijdOnderWeg.reismee.nl

Langs de Franse Atlantische Kust

Maandag 18 februari.

Vlakbij de camping op een heuvel ligt het Kartuizerklooster Cartuja de Miraflores,het Pantheon van de Catalaanse koning Juan 2 en zijn vrouw Isabel van Portugal . Een prachtig praalgraf en een schitterend altaarstuk. Moeite waard en grappig dat we het nooit eerder hebben gezien. De heuvel weer af op de fietsen en dan naar de stad om lekker tapas te eten. Ze zijn weer heerlijk.Leuk dagje. Weer oké, beetje sluierbewolking maar temperatuur in orde.

Dinsdag 19 februari Loredo (Santander). 162 km

Na de boodschappen in Burgos, zoeken we de N 263 op, de hele route groen gearceerd op de kaart, dus dat belooft wat. Heerlijk rustig weer op de weg, die ok is, maar het wegdek is niet overdreven glad. We rijden na 60 km de weg af richting Orbaneja de Castillo, een mooie rit door een kloof, ingesleten door de Ebro, die in dit deel van Spanje ontspringt. Een schilderachtig, ingeslapen plaatsje met een prachtige waterval en een prachtig landschap van ruige rotsen waar erg veel gieren zitten. We wandelen omhoog het plaatsje in, waar verder niets te doen is en na de nodige foto’s, gaan we weer terug naar de N 263 om een prachtig vervolg te krijgen van mooie uitzichten, af en toe waan je je in Noorwegen en af en dan weer in Oostenrijk, prachtig, prachtig! Slingerwegen, dat wel met flinke hellingspercentages. We gaan naar camping Loredo, gelegen aan de oostkant van de baai van Santander, vlak bij het strand, waar we natuurlijk even naar toe haan, mooie ruige, stuivende zee. Wat een mooie dag weer!

Woensdag 20 februari. Zarautz. 152 km

Volop zon vandaag, beetje heiig door vocht in de lucht van de zee. We rijden naar Santoña, door een mooi natuurpark, een delta met mooie plekjes. De plaats zelf is niet interessant, dus rijden we door stuk,snelweg langs Bilbao en dan richting kust over een smalle bochtige weg. Af en toe hele mooie stukken weg langs de kust daarna en we eindigen met een stukje snelweg naar Zarautz, waar Ruud een mooie camping weet, die ook nog open is. We krijgen een mooi plekje met zicht op Zarautz, (zie foto) Nu weer een paar dagen rust hier, alvorens verder te plannen.

Donderdag 21 februari. We staan hier hoog en gaan dus naar de stad wandelen via een leuke wandelroute met trappen en steile wegjes. Als beloning mogen we van onszelf uit eten, we zien lekkere tapas bij een bepaald restaurant aan de boulevard, dus gaan we er uitgebreid eten. Prachtig weer hier 21 graden, de wandeling omhoog na het eten is dus stevig, meer dan 400 treden.

Vrijdag 22 februari. Vandaag eendagje gewoon niets, rustig boekje lezen etc. Genieten van het mooie weer, vandaag zelfs nog iets warmer dan gisteren.

Zaterdag 23 februari Capbreton. 90 km

Een rondje door San Sebastián, drukke, mooie stad, volgende keer maar wat langer gaan, nu op zoek naar een supermarkt. In de stad is nergens parkeerplek, dus dan maar naar Irun, daar is een Lidl en een tankstation, nog even Spaans tanken, we zitten al weer bijna in Frankrijk.Dan de grens over en bij Capbreton is een camperplek bij het strand, aardig vol, maar er is nog een plekje. We wandelen naar het strand en daarna een rustje voor Ruud (die gisteren heel hard zijn grote teen heeft gestoten). Overigens een prima camperplek, heel rustig en dichtbij dorpje met voorzieningen.

Zondag 24 februari La Rochelle. 360 km

Broodje halen bij de supermarkt en dan de snelweg op, we hebben besloten de kust te volgen en dus niet richting La Roche Saint Secret te gaan.(Yvonne en Pieter zijn daar deze maand)Het is nog zulk mooi weer de komende week, nog even een stukje Bretagne meepakken. De weg is niet echt boeiend, maar het is niet al te druk op de snelweg en het schiet lekker op. We zijn om 15.30 op een prima CP in La Rochelle. Morgen de plaats bekijken en naar Ile de Ré.