AltijdOnderWeg.reismee.nl

Richting Noorden Portugal

Vrijdag 1 februari Vandaag is het onstuimig, veel wind en ook veel buien, tussendoor naar de kapper en verder rust.

Zaterdag 2 februari we gaan een stuk fietsen, hetzelfde weggetje wat we van de week hebben gelopen, maar nu verder door naar Bouliquieme, leuk ritje, heel rustig langweggetje. Er staan al veel fris gele bloemen in het land en ook de amandelbomen beginnen te bloeien. We besluiten om op de terugweg vlak bij hetcamperpark bij Casa do Miel te gaan eten, een leuk gelegen eethuisje, waar ze allerlei regionale producten verkopen en verwerken. Het eten is prima, ook met lokale producten en het uitzicht is mooi. Als toetje nemen we Dom Rodrigo, een verrassend toetje gemaakt van een soort spaghettidraden van ei in een heerlijk zoet sausje van honing en amandelen, ook natuurlijk een lokale specialiteit. Morgen gaan we weer verder reizen.

Zondag 3 februari.Caldas de Monchique.

We zijn vandaag de enigen op het camperpark die vertrekken, het zijn dus allemaal ”langstaanders”. Zo vertelt Sjaak, de Nederlandse “directeur”, we nemen afscheid van hem en na het lozen, vertrekken we om gas te tanken en boodschappen te doen Albufeira, dan rijden we over een mooie weg naar Alte. We parkerenbij het kerkhof, waar meerdere campers staan en je mag hier ook overnachten, dat gaan wij niet doen. Dit is een van de mooiste, meest authentieke dorpen in de Algarve, leuk, levendig plaatsje met verschillende bronnen, waar we een leuke wandeling langs maken. Hierna rijden we richting kust en besluiten dan de mooie weg naar Monchique te rijden en omdat het al rond 4.00 is, gaan we kijken of er nog een plekje is in Caldas de Monchique, waar we twee jaar geleden ook hebben gestaan. Veel ooievaars weer langs de weg, met nesten op bijna alle electriciteitspalen. Het gebied rondom Monchique is vorig jaar ook getroffen door bosbranden en ook vanaf de camperplek is dat goed te zien, het groen herstelt al wel weer, maar er is veel verloren gegaan, aldus de mevrouw die hier medebeheerster is en hier ook was ten tijde van de branden. Het was zeer beangstigend geweest, nou dat geloven we graag.

Maandag 4 februari Zambujeira do Mar

We rijden naar Monchique voor een vers broodje en dan over een prachtige route met af en toe mooie vergezichten richting kust, naar Aljezur en vandaar naar Praia de Monte Clerigo, daar zijn we al eens eerder geweest, maar nu met mooie weer. Dan door naar Praia de Odeceixe, iedere keer een afsteekjenaar de kust, die hier, zeer ruig en overal anders is. We maken hier een wandelingetje. En dan naar Zambujeira do Mar, een fijne camping met goede voorzieningen.

Dinsdag 5 februari. Alcacér do Sal

Vandaag is Ruud jarig, de dag begint met heel veel berichtjes natuurlijk van iedereen die hem wil feliciteren. Rond twaalf uur vertrekken we en gaan dan eerst naar de boulevard, leuk plaatsje, dat Zambujeira, alleen je mag er met de camper niet parkeren. We rijden een klein stukje over een kustweg en komen dan bij Porto das Barcas, prachtige kliffen en een piepklein vissershaventje. Er is een restaurantje hier, waar we koffie met taart gebruiken en dan rijden over een mooie, maar slechte weg naar Cercal, en een mooie weg met kurkeiken naar Grandola, vandaar over de snelweg naar Alcacer do Sal, ook weer eenaardige camping, wel wat verkeerslawaai. We kunnen nog heerlijk in het zonnetje zitten.

Woensdag 6 februari

De nacht begon met aardig wat verkeerslawaai, nouja., daar kunnen we wel doorheen slapen. De haan, is hier een nationaal symbool, maar als er twee om 12.00 ‘s nachts tegen elkaar op beginnen te kraaien, wordt het toch lastiger om de slaap te vatten. Gelukkig duurt het niet de hele nacht, maar zodra het licht wordt, beginnen ze natuurlijk weer, en dan ga je toch nadenken over gebraden haantjes. In de middag wandelen we naar het oude stadje aan de rivier, mooie brug eroverheen. En na een op en neertje langs de boulevard, gaan we bij een restaurant op het terras zitten, vandaag eten ter ere van Ruud zijn verjaardag.( die was gisteren, maar toen hadden we geen zin in een avondwandeling. Het is erg warm vandaag, korte broeken weer.

Donderdag 7 februari Lissabon. 92 km

We doen het rustig aan vandaag, op deze camping mag je laat uitchecken, we drinken dus nog uitgebreid koffie in de zon. Boodschappen bij de Lidl die hier tegenover is en dan over de snelweg naar Lissabon, het is rustig op de weg en we zijn om 14.00 op de camping, hier hebben we twee jaar geleden ook al gestaan. Prima voor een bezoek aan de stad, de bus vertrekt hier voor de deur.

Vrijdag 8 februari. We gaan met de bus de stad in, stappen uit op Praça de Figueira en gaan dan op zoek naar een eettentje. Het blijkt matig te zijn, een gegrilde dorade voor Ruud en voor mij een gegrilde tong. Na het eten bezoeken we een leuke pastelleria die natuurlijk pasteis de nata verkoopt. En met een kopje koffie erbij, mmmm, deze worden hier ter plekke gebakken met roomboter. We nemen zelfs een tweede, en ik zie zelfs mensen die er drie nemen. We wandelen naar Praca de Comércio naar het water en dan weer terug om de bus te pakken, de bustour met de gelebus, doen we toch maar niet.

Zaterdag 9 februari. São jãoa de Areiras 270 km

Vandaag licht bewolkt en de verwachting is dat het morgen regenachtig is. We gaan kijken hoe het in Foz do Arelho is, aan de kust.Mooie weg, we nemen de snelweg en doen boodschappen in Caldas de Rainha. De camperplek in Foz do Arelho, staat helemaal vol met Portugese campers, families zitten buiten gezellig samen te eten, maar het is wel overvol. We lunchen op de parkeerplek en gaan dan weer. Wat nu, waarschijnlijk zijn alle camperplekken aan zee nu vol, zo in het weekend. Het was niet de bedoeling om een flinke afstand te gaan rijden maar we besluiten toch door te rijden naar São Jão de Arreiras, (183km) naar Gerrit en Elly, die daar en camperplek hebben en waar we al een paar keer zijn geweest. We drinken bij hen koffie en praten wat bij, spreken af om morgen samen te gaan eten. Morgen even wassen en plannen maken voor de komende week.