AltijdOnderWeg.reismee.nl

Zweden

Donderdag 31 mei Trelleborg

Het weer is zooo mooi hier in het noorden en ook in Zweden, dat we besluiten naar Zweden te gaan,even op internet checken, van hieruit kun je naar Trelleborg, zuid Zweden. Doen?, Doen! Eerst boodschappen in Sagard en dan door naar Sassnitz Neu Mukrau , we kunnen mee met de pont. We zijn aan de vroege kant, 12.30 en de boot gaat pas over twee uur.Broodje eten en ons verbazen over al die Zweden die met volgeladen karretjes drank sjouwen. We vertrekken stipt op tijd om 14.30.Woelige baren, de wind is stevig, maar we zitten lekker en nemen het buffet aan boord. 4.15 uur varen, bij aankomst moeten we nog een half uur wachten op een uitgaande ferry.Het is dan inmiddels 19.45 als we van de boot af zijn en we besluiten op de camperplek in de andere haven te overnachten. Dat is prima, aan zee, wel wat last van verkeerslawaai, maar verder is het helemaal goed.

Vrijdag 1 juni. Kåsaberga

Eerst tanken, dan op zoek naar een geldautomaat voor Zweedse Kronen. We stoppen nog even bij Smygehamn, een piepklein haventje aan de zuidkust, waar het nog net zo stinkt naar rottend zeewier als jaren geleden. Dan door naar Ystad, parkeren bij de haven, stad in, geld halen en dan koffie met een punt in een Conditorei en nog even kijken in de fantastische Skeppshandel ( scheepswinkel) hier.En dan langs de kust verder naar Kåsaberga, waar je kunt overnachten op een groot grasveld, douches aanwezig. We lopen naar het haventje en gaan naar de Fiskrökeri waar we warmgerookte zalm met aardappelsalade eten, genieten van het uitzicht over een kalme Oostzee en dan naar Ales Stenar, een prachtige steenzetting met megalieten.(Zie foto). En het weer....... ronduit geweldig, alleen maar zon!

Zaterdag 2 juni. Simrishamn

Vandaag weer een “enorme afstand”, naar Simrishamn, daar zijn bij de jachthaven 7 plekken. Als we aankomen, rijdt er net iemand weg en kunnen wij erbij gaan staan. Warme dag vandaag.Rondje stad, ijsje natuurlijk. En rustig aan.We gaan lekker eten bij de Italiaan hier! Een mooie gegrilde entrecote met gegrilde groenten, gebakken aardappeltjes en een heerlijk glas rode wijn.

Zondag 3 juni. Nogersund

We worden elke dag vroeg wakker vanwege de hitte. Maar daar hoor je ons niet over klagen, wat een prachtig weer! We rijden al om 08.45, doen nog even een boodschapje onderweg en besluiten dan vandaag maar weer de zee op te zoeken, daar is tenminste een beetje verkoelende wind.We vinden een mooie camperplek aan zee, met uitzicht op het eiland Hanö, heerlijk! Alleen een wandelingetje en verder rust!

Maandag 4 juni dagje Hanö

We pakken de pont naar het eiland Hanö, waar we uitzicht op hebben vanuit de camper. Ik ben daar jaren geleden al eens geweest met de zeilboot. Leuk om er weer heen te gaan. Mooi weer, wel een paar schapenwolken aan de hemel, maar behoorlijk warm. Hanö is eigenlijk één grote granieten rots. Er zijn maar 35 mensen die er het hele jaar wonen.Na aankomst gaan we eerst wat lunchen bij het enige restaurant op het eiland, warmgerookte zalm met aardappels en salade, het smaakt prima. Daarna wandelen we naar de vuurtoren en we zijn daar helemaal alleen, het is sowieso erg rustig op het eiland. Heerlijk.Dan volgen we de rode wandeling die ons langs een Engels kerkhof leidt. Tijdens de oorlogen tegen Napoleon hadden de Engelsen hier een marinebasis. Ook is er een graf van een vrouw en haar twee kinderen die aan de cholera zijn overleden.Dan terug richting haven, waar we nog even langs de zojuist binnengekomen boten lopen en het museumpje bezoeken.Leuk dagje!!!

Dinsdag 5 juni. Sandhamn

Hoewel de voorspellingen aangaven dat het vandaag een stuk kouder zou zijn, vinden wij dat dat wel meeval, stralend weer, alleen een wat koude wind.Na de boodschappen gaan we naar Sandhamn, waar aan de haven een mooie CP is. We wandelen dan nog naar het haventje van Torhamn, eten natuurlijk een ijsje en dan weer terug. Prima dagje.

Anneke

Wat een prachtige reis weer!
Gelukkig is bij ons het weer ook steeds stralend...
(En ondertussen genieten wij nog steeds van Breaking Bad!)

Dieke

Wat een superdesuperreis toch! Kan niet beter, zo te lezen! Dank voor het "meereizen" en vooral doooooorgaan met genieten!!
Doeiiiiiii !