AltijdOnderWeg.reismee.nl

Terug aan de Spaanse oostkust via de hoogvlakte van Madrid

We houden weer een paar dagen rust hier in Saõ Joao de Arreiras. Kleine wandelingetjes.
Donderdag koffie met door Gerrit zelfgebakken warme appeltaart.
Vrijdag gaan we uit eten met Gerrit en Elly bij een prima Portugees restaurantje, gegrild vlees, picanha.
Zaterdag, inmiddels staan er hier drie campers, en gaan we met z’n allen, met acht, daar weer lekker eten. Ik neem weer de picanha, dunne gegrilde biefreepjes, die al snel door een van de medecamperaars omgedoopt wordt tot piranha, en we hebben een erg gezellige avond. Gerrit moet wel twee keer rijden om ons allemaal naar het restaurantje te krijgen maar dat doet hij met liefde, zoals met alles dat ze hier bieden. Bv ieder ochtend verse broodjes aan de deur! Geweldig.
Wij blijven de zondag ook nog staan, het is bewolkt en af en toe een spatje, morgen gaan we weer verder. Er wordt voor de rest van de week hier regen verwacht.

Maandag 12 februari Ciudad Rodrigo
Rond twaalf uur gaan we rijden, boodschappen in Tondela. Daar worden we aangesproken door een Engelse, die helemaal lyrisch is over onze camper, of ze misschien de gegevens mag noteren en misschien even binnen mag kijken? Dat mag, maar niet te lang, we willen vandaag naar Ciudad Rodrigo, net over de grens met Spanje.
Mooie rit met redelijk weer, af en toe een zonnetje.
Bij aankomst bij de vestingstad, nemen we plaats op camping La pesquera, een verouderd geheel, maar oké voor een nachtje. We lopen naar de plaats, die er leuk uitziet, eenmaal boven realiseren we ons dat het carnaval is, de optocht komt net langs, en er is ook een soort stierenvechten aan de gang, er zijn houten tribunes gebouwd, maar je kunt er niet op, het is er zooo vol en bovendien ziet het er niet erg solide uit.
We lopen langzaam weer terug naar de camping.

Dinsdag 13 februari. Toledo
Het is droog, koud, we willen vóór er regen komt, een stuk oostwaarts en hebben besloten via Madrid en Toledo te rijden. Door de bergen lijkt geen goed idee, er ligt sneeuw en we hebben geen kettingen. Eerst dus naar Salamanca, dan naar Ávila en dan, de mooie snelweg naar Madrid, er ligt hier sneeuw langs de weg en de strooiauto’s staan klaar, maar de weg is schoon. Aan de andere kant van de bergrug, waar we na een tunnel aankomen, is het weer heel anders, geen sneeuw meer, warmer. Langs Madrid, niet heel druk gelukkig en dan naar Toledo, camping El Greco.

Woensdag 14 februari.
De stad in, allereerst nemen we het treintje dat een ommetje maakt om de stad heen en langs een aantal bezienswaardigheden in de stad, het is zwaar bewolkt vandaag, dat is jammer, maar in elk geval droog.
Na de rit gaan we door de malle kronkelende straatjes op zoek naar een leuk restaurant om te lunchen, we vinden een prima plek. Na de lunch nog naar de Oude Synagoge en door de Joodse wijk en dan vinden we het welletjes.

Donderdag 15 februari. Chincilla de Monte Aragon
Vandaag rijden we over een hele rustige snelweg, door een saai landschap over de hoogvlakte van Madrid naar San Clemente, daar is een camperplek, we vinden het niks. Ver buiten het plaatsje en uitgestorven. Ruud doet even zijn ogen dicht en na een kopje thee rijden we weer verder naar Chinchilla, een prima camperplek, vlakbij het hoger gelegen prachtige dorpje. We gaan in het plaatsje eten, maar echt aantrekkelijk zien de tapas er niet uit. We bekijken de menukaart, en bestellen iets. Het blijkt goed uit te pakken, we hebben heerlijk gegeten.

Vrijdag 16 februari. Huerta de Mucia
Potdichte mist als we wakker worden, maar rond 11.00 klaart het op.
We gaan het kasteel bekijken boven het dorp, dus eerst alle trappen op het dorp in en vervolgens via kronkelende straatjes en trappen naar het kasteel, prachtig uitzicht rondom. Het kasteel zelf is dicht, maar het was de wandeling meer dan waard.
Na een broodje rijden we naar Murcia en nemen plaats op bovenstaande camperplek, gelegen tussen de citroenbomen.

Zaterdag 17 februari. Murcia
Van hieruit is er een 12 km lang fietspad langs de rivier de Segura naar Murcia. Het is vandaag prachtig weer, onbewolkt en de temperatuur zal oplopen tot 23 graden. Wel wat wind, maar daar hebben we elektrische fietsen voor.
Leuk fietspad, en vandaag zijn er ook veel hardlopers en wandelaars, het is tenslotte zaterdag.
We parkeren de fietsen op de boulevard aan een hek vastgebonden, de eigenaresse van de camperplek waarschuwde ons de fietsen goed vast te zetten, gisteren was er nog iemand z’n fiets gestolen. Dan lopen we naar het plein. Bij de prachtige kathedraal. De terrasjes zitten vol en wij gaan lunchen met het menu del día, Thaise kip met noedels, salade, glas witte wijn, crêpe met tonijn en kaas en toe een zoet bladerdeegrolletje met banaan, chocoladesaus en slagroom. Als afsluiting een kopje koffie en dat alles voor 23,50 euro. Nee, niet per persoon, voor beiden.
Voldaan lopen we verder de stad in en bezoeken het Real Casino, de heren sociëteit uit 1902, een werkelijk schitterend gebouw met prachtige kamers en zalen. De ledenruimtes waar de oude mannetjes de krant lezen of zitten te dutten, zijn alleen zichtbaar van achter glas. Zoals in het camperboekje beschreven staat, het doet denken aan een aquarium.
Dan terug naar de rivier, onze fietsen staan er gelukkig nog en we fietsen heerlijk met de wind mee, terug naar de camperplek. Zondag blijven we staan, het is bewolkt en er vallen af en toe spetjes.

Maandag 19 februari. El Campello
We worden door de navigatie weer eens over smalle weggetjes gestuurd, de snelweg is hier vlakbij, maar hoe we daar komen??
Uiteindelijk vinden we de A70 en rijden we Alicante voorbij naar El Campello. Eerst boodschappen, dan naar de eerste camperplek, die is vol, de tweede ook vol, als ik weer in wil stap hoor ik een vreemd gebrom. Ruud denkt dat er een trekker achter ons staat, maar ik stap uit en zeg, nee, dat zijn we zelf, uitlaat gescheurd. Hij hangt er nog wel onder, voorzichtig rijden we naar de dichtstbijzijnde camping, ook vol. Nog een plaats rest ons hier in de buurt, de gemeentelijke camperplek, daar is nog plek, geen stroom, maar nou ja, we hebben zonnepanelen, dus dat gaat wel lukken. Verder een prima plek met alle voorzieningen. Morgen maar bedenken wat te doen.
Dinsdag. We rijden naar de dichtstbijzijnde Mercedes garage, die wil ons wel helpen, maar het achterste stuk van de uitlaat is niet van Mercedes, maar van Hymer. Dat hebben zij dus niet. De monteur is behulpzaam en geeft ons het adres van de Hymer dealer hier in de buurt, 35 km verderop richting Elche. We vragen door de telefoon of hij het achterste deel kan bestellen. Dat kan, maar dan moeten we wel daarnaartoe komen en een vooruitbetaling doen.
We rijden er met geknepen billen naartoe, hopen dat de voorziening die Ruud heeft gemaakt met haakje en draadjes het houdt.
De Hymer dealer bestelt het onderdeel en verwacht dat het er volgende week woensdag wel zal zijn, dat is een tegenvaller.
Nou ja, het is niet anders. We zoeken een camperplek hier in de buurt, weer de eerste vol, de tweede vol. Het zit niet mee vandaag.
We rijden maar weer terug naar de camperplek in El Campello.
We vragen aan de beheerder van deze plek waar je hier lekker kunt eten, bij Los Charros, zegt hij, lekkere tapas en paella. Daar hebben we na deze tegenvallende dag wel trek in.
We lopen in de aangegeven richting, maar het restaurant vinden we niet. Na drie keer vragen en blokjes lopen vinden we het, het blijkt nog gesloten, 20.00 open. We gaan eerst wat drinken. En daarna.... jawel het blijkt de moeite van het wachten waard.
Woensdag. We rijden naar de Mercedes dealer, en bestellen de rest van de uitlaat( dan maar meteen de hele uitlaat vervangen anders hebben we straks weer een probleem), die er dan volgende week door hen op gaat worden gezet. En dan rijden we maar weer terug naar El Campello.

Auke

Heel erg leuk om jullie reis verhalen te lezen, hoop dat de uitlaat snel gefixt is. Hasta luego

Dieke

Op de tegenvaller van de uitlaat na.......(..EN het hoge aantal volle campings....! )
Klinkt 't allemaal weer heeeeeeerlijk vakantieachtig!!! Succes met de nieuwe uitlaat en heeeeeeeeerlijke tijd verder!
Groetjes uit zonnig, maar fris Nieuwegein!