AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Soria naar Avignon

Dinsdag 7 maart. Calatayud

We rijden Soria in om de kerk de San Pedro te bezoeken. De kerk is open, maar het klooster erachter niet. We vragen de oude dame die de trap staat aan te vegen van de kerk, of we ook het klooster kunnen bezichtigen, dat kan, ze moet even de sleutel pakken. En dan kunnen we voor 2 euro naar binnen, prachtig kloostergangen zo midden in de stad. Iets buiten Soria ligt de Ermita de San Saturian, een Spaanse edelman, hij wierp in de zesde eeuw al zijn aardse goederen af en schonk al zijn bezittingen aan de armen. Vervolgens leefde hij als kluizenaar in een grot hier. Aan de rivier de Duero ligt de grot tegen een berg aan, prachtig, in de 17e eeuw heeft men er een kapel en nog wat zaaltjes omheen gebouwd. Bijzonder. Mooie wandeling heen en terug. We rijden na de lunch over de mooie 243 (nauwelijks verkeer door een vriendelijk landschap nog steeds op de hoogvlakte)en stoppen dan vóór we de snelweg opgaan in Calatayud, een mooie gelegen Joods Moorse plaats, waar een camperplek is in de stad. Natuurlijk een kopje koffie drinken in de stad en een taartje eten, Mmm.

Woensdag 8 maart. Barcelona

Vandaag willen we proberen naar de kust te komen, het stuk van hier tot de kust is niet heel interessant en omhoog door de Pyreneeën willen we niet , er ligt nog sneeuw en sommige wegen zijn nog dicht (ook bewaren voor najaar). We gaan nu dalen, in de dalen bloeien de roze en witte amandelbomen. We stoppen voor de lunch en kijken dan hoever het nog zou zijn naar Materó net boven Barcelona. De navigatie geeft na het ingeven van de coordinaten aan dat dat nog 339 km is, dat lijkt me wel erg lang, tot ik me ineens realiseer dat we een vergissing maken met oost en west, zo ook weer opgelost, nu is het nog maar 239 km. Beter dus. En even later zien we ook het bordje dat we de O meridiaan passeren. Rond 5 uur zijn we op de camping. We gaan paella eten in het restaurant. En horen dat er vanavond gevoetbald wordt.

Donderdag 9 maart

De camping heeft een shuttle service naar Barcelona, we gaan de stad in, ons niet realiserend, dat gisterenavond FC Barcelona een wedstrijd heeft gewonnen. Er is veel politie op de been, maar voor de rest heerst er een vrolijke sfeer. En het is mooi weer. Rambla en de kleine straatjes eromheen, altijd weer leuk. Ook het havengebied weer bezocht en lekkere tapas gegeten in een steegje. Tot slot nog even naar de kapper, kijken of er nog wat te redden valt.

Vrijdag 10 maart. Sant Feliu de Guixols

Strakblauwe hemel vandaag en het is om 10.00 al behoorlijk warm, korte broekenweer. Boodschappen en dan via de kustweg naar Lloret de Mar, waar Ruud zo'n 50 jaar gelden voor het eerst op vakantie was, niet veel van te herkennen natuurlijk, maar toch bij de baai, herkent hij wel wat. Dan via de prachtig slingerende kustweg naar Sant Feliu de Guixols, waar we verschillende stops maken om van het uitzicht te genieten. We vinden een plekje op de tweede camperplek aldaar. Die ligt aan een van de Via Verdes, de fietspaden die zijn aangelegd op oude spoorwegtracees. Misschien als het morgen goed weer is. Deze loopt van hier naar Girona. Dat is een traject van zo'n 54 km.

Zaterdag 11 maart

Mooi weer, strak blauw, we gaan een stuk van de Via Verde fietsen, niet helemaal tot Girona, gewoon zo'n kilometer of 15 en dan weer terug met onderweg een kopje koffie. Leuke route langs verschillende dorpjes en later door bossen. Mooie uitzichten.Op de terugweg fietsen we nog even door naar het beginpunt van de route bij de haven van Sant Feliu. Het water blijft trekken en er zijn wat bootjes op het water. Bij de haven begint ook de Camino Ronda, een wandelroute van een paar kilometer, die je hier overal langs de kust ziet.

Zondag 12 maart Roses

Bewolkt vandaag, een kort stukje vandaag 67 km via binnenweggetjes. We zijn al bijtijds in Rosés en wandelen dan naar de boulevard voor een hapje eten, er is echter heel weinig open, gelukkig vinden we in een achterafstraatje een prima tentje om wat te eten.

Maandag 13 maart

Dagje rust, dwz wassen, schoonmaken. Prachtig weer, veel wind.

Dinsdag 14 maart. Argelès sur Mer

Via de mooie kronkelweg richting Cadaques en dan naar de baai van El Port de la Selva, waar we stoppen voor de koffie' dan door richting Frankrijk over een al net zo bochtige weg, prachtige route langs cap Cerbère. Uiteindelijk belanden via een camperplek (in Collioure, naast de snelweg, dus dat vinden we minder geschikt) in Argeles op een camping aan zee. Prima.

Woensdag 15 maart. Thues entre Valls

Vandaag naar de Orgues d'Ille sur Têt, de prachtige onwerkelijke, door erosie uitgesleten zandsteenformaties. De brem staat in bloei en dat geeft een prachtige decor. We zijn niet helemaal de enigen, er loopt nog een moeder met kind, verder is het doodstil. Dan een bezoekje aan Eus, een mooi plaatsje tegen de berg aan gebouwd met hele steile, nauwe straatjes. Vervolgens rijden we door naar Thuès entre Valls, waar een camperplek is, van waaraf je zo de Gorges de Caraca in loopt. We spreken twee Duitsers die vandaag de wandeling hebben gemaakt van 4 uur heen en 4 uur terug, linksom is volgend hen wel heel spektakulair, maar ook best eng smal met veel keienpaden. Er is ook een pad rechtsom, dat ook heel mooi is. Nou morgen maar eens zien. Voorlopig is het hier erg rustig, twee campers dus en heel veel vogels.

Donderdag 16 maart. Néfiach

Prachtig weer, strakblauw. De wandelschoenen gaan aan en we lopen de prachtige Gorge in. Heel apart zo tussen de twee rotswanden, met een prachtige stromende beek, met kraakhelder water ( dat je volgens de Duitsers gerust in je tank kan laden) Na een uurtje' keren we om, de hele wandeling vinden we te lang en we willen vandaag ook nog naar Villefrache le Conflent. Een mooie oude vestingstad in het smalle deel van de loop van de rivier de Têt. We lunchen heerlijk in het stadje en rijden dan door naar Ille sur Têt, het gas begint een beetje op te raken en er zou daar bij de Carrefour een tankstation moeten zijn, dat konden we op de heenweg ook al niet vinden, na wat rondjes door het stadje, geven we het op. Naar een camping in Néfiach, op weg daarnaar toe, zien we buiten het stadje een winkelcentrum met Carrefour, de coordinaten die we opgekregen hadden, kloppen dus niet. Daar kunnen we gas tanken en de camper wassen.

Vrijdag 17 maart. Baderieux

We gaan naar de Romeinse opgravingen in Oppidum-les-Ensurines, het is een archeologische plaats gelegen op een berg in de Franse gemeente Nissan-lez-Enserune. De oude plaats werd bewoond in de periode van 6e eeuw voor Chr. tot de 1e eeuw na Chr. De locatie werd waarschijnlijk gekozen vanwege de goede uitkijkpositie boven op een berg. Het ligt aan de Etang de Montady, een voormalig moerassig gebied. In de tweede helft van de 13e eeuw werd het gebied door monniken gecultiveerd. Het gebied werd droog gemaakt door vanuit een centraal punt radiale sloten aan te leggen. Het water stroomt naar het centrale punt waarna het ondergronds werd afgevoerd. De radiale structuur is nog goed zichtbaar in het landschap.Het feit dat de afvoer ondergronds onder de berg Ensérune werd gerealiseerd bracht de ontwerper van het Canal du Midi, Pierre-Paul Riquet, tot de idee om een tunnel voor het kanaal aan te leggen onder dezelfde heuvel. Nou, veel geschiedenis dus, en zeer indrukwekkend. Daarna rijden we een stukje langs het Canal du Midi, richting Colombiers, nou dat wordt op een gegeven moment wel erg smal, toch maar achteruit terug. Mooie weg naar Baderieux, maar in de plaats zelf moeilijk manoeuvreren, smalle straatjes, vrachtwagens die zo staan geparkeerd dat wij er niet meer doorkunnen, achteruit terug dus maar weer. Uiteindelijk vinden we de camperplek aan de rivier de Orb, prima plek met voorzieningen. We lopen nog een rondje door het wat vervallen stadje.

Zaterdag 17 maart. Avignon

Ook het verlaten van het stadje richting Montpellier valt niet mee, na twee keer door de navigatie te zijn teruggestuurd, vinden we uiteindelijk de route. Na de lunch bij het aquaduct van Castries ( van dezelfde architect als die van het Canal du Midi, Pierre-Paul Riquet, besluiten we naar Sommières te gaan, maar de Camperplek waar we willen overnachten, is gesloten vanwege festiviteiten, nou dat hadden we al opgemerkt, het is hier vreselijk druk. Gauw verder dus, Avignon, daar zijn we beiden nog niet geweest. Er is daar een stadscamping. Aan de Rhône met uitzicht op de stad.

Zondag 19 maart

Een bezoek aan Avignon, wat een interessante stad, met een bezoek aan het Pausenpaleis. Prachtige oude vestingstad.

Dieke

Vive La France! Beaucoup de plaisir!!
Heeeeeeeerlijke reis verder!
Leuke , zonnige foto's! Geen verhaal deze keer???
Ga lekker door met reisgenieten !
Groetjes!

stans

Jawel maar dat moet opnieuw

dieke

Jaaaaa..........toch nog een verhaal!!!!! Bedankt voor het meereizen!
Weer heel veel gezien / gedaan!!!!
En een prima kapsel Stans!!!! Haal je daar Ned. mee?? Of wordt het nog een
keer een Franse coupe???
Heeeeeeeeeel fijne tijd verder! Groetjes, Dieke.

tjitske

Prachtige reis is leuk om dat allemaal te lezen .Voor ons is het gebeurt want met marcel gaat het niet lekker, thuis blijven en ook niet meer motor rijden heel jammer .Ik zou zeggen geniet volop want het leven is zo kort.

Peter en Jeannette

Geweldig wat zien jullie een prachtige dingen. De verhalen zijn al super laat staan de beleving die jullie hebben.

Veel plezier nog.

ieneke

Alles weer even gelezen. Wat een leuk reis verhaal is het weer. Ga zo door met genieten! ! !
Dat hebben wij nu ook weer gedaan en met Henk liep het allemaal perfect. Hij heeft alles meegedaan.Wij zijn nog aan het bekom en de foto's selekteren. Ji doet het meeste onderweg en zodoende kunnen we wat bijblijven op jullie reis. Blijf gezond en geniet!

ineke

Zijn jullie nog niet reismoe? Wel heel veel gezien en dat allemaal te on thouden. Ik begrijp dat de heupjes het goed doen! Maar nu op de terugreis. Dank voor jullie leuke verslagen, toch een beetje mee op reis. Lieve groetjes J en I