AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Silves naar Obidos

Donderdag 9 februari Alejazur

We gaan richting westkust, via een mooie route met veel geelbloeiende mimosa Carrapateira, een prachtig stukje rotskusten, waar we een mooie wandeling maken. Dan door naar een camping in het natuurgebied hier, een troosteloos geheel, temeer daar het gaat regenen, morgen maar snel weer verder.

Vrijdag 10 februari. Vilanova de Milfontes

Het regent nog een beetje als we gaan, maar tegen de tijd dat we bij Cabo Sardoa zijn, is het droog en kunnen we weer genieten van mooie donkere luchten een een prachtig stukje kust. Het is een mooi plekje hier, waar we best zouden kunnen blijven staan, maar het is nog vroeg en de voorspellingen voor de komende twee dagen zijn matig, dus gaan we door naar V de M, een leuk plaatsje aan de riviermonding van de Rio Mira.

Zaterdag 11 februari

Het is een beetje een donkere dag, maar in de middag kunnen we toch nog een leuke wandeling maken, naar het plaatsje en de vuurtoren, prachtige branding.

Zondag 12 februari.

Vandaag valt het alleszins mee met het weer, we wandelen het dorp in en gaan lunchen bij een restaurant aan de boulevard, net prachtig uitzicht op de riviermonding. Ze hebben een heerlijk steak op de steengrill. We komen weer droog thuis.

Maandag 13 februari. Evora

We gaan weer verder, mooi weer, eerst nog even naar het haventje van Vila Nova en dan naar Porto Covo, iets ten zuiden ervan ligt Ilha de Pesseguieros, een klein eilandje met een oud fort en op het vasteland een nieuw fort, prachtig plekje met een restaurantje. Boodschappen en gas tanken in Sines, de geboorteplaats van Vasco da Gama en dan naar Evora, sommige stukken weg zijn erg slecht, maar het landschap is mooi, tussen de kurkeiken rijdend komen we bij Alcacer do Sal, dat ziet er prachtig uit aan de rivier Rio Sado, Ruud wil even per auto het plaatsje verkennen. Dat gaat dwars door het centrum met wel hele smalle straatjes. Aan beide zijden van de camper nog geen 5 cm ruimte, spannend weer.

Dinsdag 14 februari

We staan op camping Orbitur, 2 km van het centrum, we willen met de bus naar het centrum, maar die blijkt net weg en de volgende komt pas over anderhalf uur, taxi dan maar. We worden gedropt op het Praca do Giraldo en lopen dan door de smalle straatjes naar de kathedraal, de grootste middeleeuwse kathedraal van Portugal. We bekijken de kerk en gaan de toren op, je kunt hier op het dak lopen en hebt zo een prachtig uitzicht over Evora en haar bezienswaardigheden. Dan naar de tempel van Diana, een prachtige Romeinse tempel, uit de eerste eeuw AD ter ere van keizer Augustus, die toen werd beschouwd als godheid. We eten iets op het Giraldo plein en gaan dan naar de kerk van de H. San Francisco en de beenderen kapel, gebouwd in 1580 met schedels en beenderen van ongeveer 8000 mensen, om ons te herinneren aan onze sterfelijkheid.

Woensdag 15 februari. Fonte da Telha

We gaan de steenzettingen "Cromelech of Almendres" bij Guadalupe bekijken. Eerst boodschappen en dan op zoek naar.... Op de weg hiernaartoe zagen we de bordjes, nu worden door de mevrouw van de camping langs een andere weg gestuurd. Over smalle weggetjes, en wat erger is op een bepaald moment moeten we een zandpad op met veel kuilen, dat gaan we niet doen, er moet een ander manier zijn. We rijden in een grote boog om de steenzetting heen, maar vinden uiteindelijk wel de juiste weg.,ook dat is een zandpad met akelig veel kuilen en wel vier kilometer lang. In de bovenkastjes ligt niets meer op z'n plek, het potje pindakaas staat op z'n kop. Maar het is wel mooi hier, en de steenzetting, een van de grootste in Europa, is de moeite waard, Stonehenge zoiets. Mooi, we gaan halverwege ook nog even kijken naar de 4 meter hoge menhir, die er staat opgelijnd om op 21 juni, de stand van de zon aan te geven. Na de lunch, hobbelen we weer naar beneden en gaan via de snelweg richting Lissabon, nog een nachtje aan het strand voor die tijd bij Capirica. Via een steile weg komen we op een strandweg, die zo mogelijk nog hobbeliger is dan de weg bij Guadalupe. We staan hier met drie campers, direct aan zee. Mooie zonsondergang.

Donderdag 16 februari. Lissabon

Na een wandeling langs het strand vertrekken we naar Lissabon. Over de grote, rode brug over de Taag, naar de stadscamping bij Montesante, mooi in een parkachtige omgeving. Heerlijk weer, kopje koffie en dan de stad in. We pakken we de bus naar de stad, drinken wat op het Praca de Comercio, en lopen dan naar Rossio, waar we een Ghinja drinken. Op zoek dan naar het piripiri restaurant, maar dat vinden we niet. We eten elders een visje en nemen dan een taxi terug naar de camping, dat gaat aanzienlijk sneller dan de bus.

Vrijdag 17 februari

Naar Belem, eerst Pasteis de Natta eten bij de oudste zaak van Portugal, vlakbij het Jeronimus klooster, waar de monniken in 1837 de eerste gebakjes produceerden. Een kleine zaak lijkt het, maar als we door het zaakje lopen, is er een gangetje naar een volgend zaaltje en dan nog een enz. Ze blijken uiteindelijk 400 zitplaatsen te hebben. De Pasteis de natta zijn verrukkelijk, we krijgen er vier, dus het is meteen een vroege lunch. Daarna lopen we naar het Zeevaarders monument met ervoor een prachtig mozaïek van de kompasroos. We gaan bovenop kijken, het is prachtig weer vandaag, warm en zonnig. We wandelen langs de kade naar de toren van Belem, gebouwd in 1514, het stond op een eilandje, om de toegang van de rivier de Taag te beschermen. Op een terrasje eten en drinken we wat en wandelen dan langzaam terug naar de bushalte. Lekker dagje.

Zaterdag 18 februari. Peniche

Vandaag wat meer bewolkt en koeler, we gaan weer verder, naar het noorden, naar Peniche, gelegen op een schiereiland, bij Cabo Carvoeiro ,dat je rond kunt fietsen, nu hopen dat het morgen goed weer wordt. We strijken neer op een camping (5,70 euro) in de duinen, een Typisch Portugese camping, met een enorme administratieve rompslomp. In de avond gaat het hard waaien en ook regenen, maar vooral waaien.

Zondag 19 februari Obidos

Het is prachtig helder en stralend weer, het waait echter nog steeds hard, we gaan met de camper het rondje over het schiereiland rijden. Prachtige zee met mooie witte kopjes aan de noordzijde, naar de vuurtoren Cabo Carveiro, waar we een wandelingetje met de trap naar beneden maken, mooie rotspartijen weer hier. Daarna rijden we naar Peniche om daar in de buurt van de haven en het fort te gaan lunchen. Heerlijk gegrilde tong. Het is Zondagmiddag, dus alle Portugese families zijn uit eten, er komt zelfs een bruidspaar hier lunchen, bruid in een mooie witte jurk, ze kijkt niet zo vrolijk, en de bruidegom ook niet. Het is pas twee uur als we de lunch op hebben, we rijden navar Obidos, een prachtig oud middeleeuws ommuurd stadje met kasteel en smalle straatjes, wel toeristisch, maar niettemin mooi, we wandelen over de stadskern het stadje rond, maar niet nadat we natuurlijk de lokale lekkernij hebben geproefd. Een chocoladecupje met een Ghinja, lekker. We staan op de camperplek van Obidos, maar als we terug zijn van d e wandeling, besluiten we toch naar buiten de stad te gaan, Casa Azurra, een prachtige camperplek met alle voorzieningen. Helemaal in orde en wat een rust!.

Dieke

Mooie foto's en weer een heeeeel leuk verhaal.....met enkele bekende dingen......3 jaar geleden waren wij ook in Portugal! Heel veel plezier maar weer verder! Gaat zeeeeeeer zeker lukken! Hopelijk werkt het weer ook wat meer mee.......
Groetjes, Dieke.

Ineke