AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Espiche naar Silves

Dinsdag 31 januari

Het regent, zoals voorspeld, boekje lezen, en later op de middag als het droog is n klein wandelingetje naar en door het dorpje Espiche.

Woensdag 1 februari

In de ochtend nog wat bewolkt, maar in de middag klaart het op. Op de fiets de heuvel op en af naar Luz, een leuk plaatsje, met een mooie rotspartij bij het Fortaleza en een leuke boulevard met eettentjes. Na wat over zee te hebben gestaard, gaan we lunchen, we zien een groep dolfijnen vlak voor de kust. Prima weer en een heerlijke middag. In de nacht weer wat regen.

Donderdag 2 februari. Montchique

We willen graag hier bij Lagos de Ponta de Piedada zien, een grillige rotspartij op een punt in zee. Het is droog, maar zwaar bewolkt, we stallen de camper op de parking ( je mag hier helaas niet overnachten) en lopen dan naar de vuurtoren, van waaraf een mooi pad en een lange trap naar beneden gaan. Het is prachtig hier en niet druk omdat het nog maar net droog is. We lunchen op de camperplek in Lagos en vonden dat niet zo geweldig, dus rijden we landinwaarts naar Monchique, waar een prachtig gelegen plek is voor 18 campers. We kunnen er nog net bij, helemaal in de natuur, maar wel van alle gemakken voorzien, er is zelfs een zwembad(je). Wasmachines, internet, alles aanwezig. Nu hopen dat het morgen mooi weer is om een wandeling te maken

Vrijdag 3 februari

Het is droog, maar niet echt mooi weer, maar we gaan toch wandelen, mooie route omhoog vanaf de camperplek, met fraaie uitzichten naar Montchique en de kust richting Lagos. Er staan er veel (gele) struiken in bloei o.a. Mimosa, brem. Prachtig. Op goed gevoel lopen we door richting weg, we komen een Engelse dame tegen die bevestigt dat we rechtdoor kunnen naar de doorgaande weg of linksom terug naar de camperplek. We kiezen voor de weg, dat is maar een paar honderd meter en dan zijn we bij de toegangsweg omhoog naar de camperplek. Er is bij de weg nog een restaurantje waar je het menu van de dag kunt bestellen voor 8,50. Dat doen we maar, olijven met brood, visschotel en ananasmousse toe met een kopje koffie en een halve liter wijn. Hoewel we die niet helemaal opdrinken, voelen we 'm toch im de benen als we weer omhoog moeten. Maar een lekker dutje op de bank om de beurt en we zijn weer helemaal bij.

Zaterdag 4 februari. São Bartelomeu de Messines

App'je van M en M, hoe laat zondag de taart wordt aangesneden, we appen terug dat dat gaat gebeuren als zij arriveren. Ze zijn net aangekomen in Sao Bartelomeu, een camperplek gerund door een Nederlands stel. Wij wilden eigenlijk in Silves gaan staan en dan morgen door naar die plek, maar besluiten na de boodschappen dan door te rijden naar SB. Kopje koffie met Patas de Natta, en een lekker rustig middagje, even weer bijgepraat. Het weer is vandaag niet geweldig, miezerregen. Morgen weer beter volgens de eigenaar van de camperplek. Ook hier staan we midden in de natuur. Erg mooi, maar wel wat nat.

Zondag 5 februari

Ruud 70 vandaag, we zouden uit eten, maar de eettent is vol, dan gaan we maar morgen, M en M komen Ruud feliciteren en via FB en What's app stromen de felicitaties binnen. Na de lunch gaan we een eindje wandelen, het is hier mooi, zo tussen de kurkeiken. Portugal voorziet in 52% van de behoefte aan kurk, de bomen moeten eerst 20 tot 25 jaar oud zijn voor ze voor de eerste keer geschild kunnen worden. De schors wordt dan tenminste een half jaar gedroogd en daarna gekookt en geperst. Op de boom staat meestal een getal, wat aangeeft in welk jaar de boom geschild is.Kopje thee, en dan een borrel met M en M.

Maandag 6 februari

Mooi weer, echt een strak blauwe hemel en heerlijk warm, korte broeken weer. We gaan lunchen met M en M voor Ruud zijn verjaardag in São Bartolomeu, op het fietsje erheen bij Tapas com Vinhos. Prima in orde.

Dinsdag 7 februari. Silves

Wij gaan naar Silves, vorig jaar ook geweest, leuk plaatsje met een mooie Moorse vesting. We kunnen nog net het laatste plaatsje op de camperplek met stroom krijgen en dat willen we wel na drie dagen zonder stroom. We slenteren door de smalle straatjes van Silves, eten een ijsje en gaan dan weer terug, de lucht betrekt, maar het blijft gelukkig droog.dagje. Op de camperplek hier is een weer Nederlander die zich plaatsvervangend directeur voelt Om 21.00 valt onze stroom uit. Ruud gaat kijken en ziet dat de stekker uit het stopcontact is getrokken en gelocked. Na een half uurtje komt hij terug, de directeur heeft hem verteld dat hij had doorgekregen dat wij "halfstroom" hadden??? Na enige uitleg blijkt dat je ook half tarief kan krijgen en dan heb je maar tot 21.00 stroom. Foutje

Woensdag 8 februari

Mooi weer, we blijven nog een dagje. Onze directeur Antoine komt zich verontschuldigen voor het per ongeluk afsluiten van de stroom, en passant krijgen we zijn levensverhaal te horen. Hij blijkt spiritueel begaafd te zijn, krijgt gewoon allerlei antwoorden van bovenaf door en is (eigenlijk dus) op zoek naar klantjes. Goh, wat fijn, zeggen wij eensgezind na het zoveelste suksesverhaal, als je zo'n gave hebt, waarna hij al snel afdruipt. Wij gaan een wandelingetje maken door Silves en dan in de rij, er is hier een piri piri restaurant, moet wel goed zijn, als je ervoor in de rij moet. Dat blijkt waar te zijn. Heerlijke kip piri piri met salade, worteltjes met koriander, frites en koffie toe, Mmm, wat hebben we het toch goed.

Dieke

Nou en of! Hoe goed hebben jullie 't! Kan niet beter toch! Super genieten, wat wil een mens nog meer! Ga lekker door en DANK voor het meereizen !
Heeeeeeel fijne tijd verder!
Veel groetjes!????????????????????

Elza

Ruud nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. ik las het vandaag pas. Door deze prachtige vakantiereis word je er vast alleen maar jonger door. Weer een prachtig verhaal.
Jullie beidjes veel plezier de verdere reis. Liefs.

Ieneke

Dag lieve mensen,
Ruud nog van harte gefeliciteerd! De omgeving waar jullie nu zijn kennen we goed, we hebben n.l. een maand gezeten in een huis genaamd Quintas net boven Lagos. En de plaatsen die jullie noemen kennen we ook. Leuk om dat zo te horen,doet je denken aan de mooie tijd die we daar hebben doorgemaakt.
Geniet nog maar lekker! Wij gaan over 3 weken naar Andalusie,cultuurreis. Maar jullie zijn al weer verder......neem ik aan ,hart gr.