AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Aarhus naar Kraegenes

Maandag 20 juni Marselisborg. (Aarhus)

We fietsen naar de stad, het is zwaar bewolkt vandaag en later op de middag wordt regen verwacht. Museum bezoek zit er vandaag op maandag natuurlijk ook niet in. Wellicht morgen. We lunchen in de stad en doen wat boodschappen. Laatste stukje terug naar de haven, begint het te regenen. En dat gaat de hele avond en nacht door.

Dinsdag 21 juni Fredericia

Het is weer droog en een aangename temperatuur. Misschien dan vandaag het ARos museum. Nee hoor, als we terugkomen van het douchen, belt PB Campers in Allingebro dat de schakelaar is gearriveerd. Maar we mogen hem wat hen betreft morgen ook ophalen. Nou, dat gaan we toch maar liever vandaag doen, we hebben er lang genoeg op moeten wachten. Eerst dus 70 km noordwaarts. En nu maar hopen dat de diagnose (schakelaar stuk), de juiste blijkt te zijn en dat het niet het motortje is van het trapje. We zijn er om 14.30 en Ruud gaat eerst het trappetje weer aan het motortje koppelen en dan, keep your fingers crossed, een druk op de knop en jaaaah, hij doet het weer. Nou, zonder hulp van de monteur, maar 500 kronen armer, kunnen we weer verder. We hebben besloten via Fünen naar Sjaelland te gaan en vandaar over naar Zweden. We slaan nu Aarhus maar over op de terugweg. En rijden via de snelweg naar Fredericia.

Daar staan we aan het water en kunnen 'savonds weer genieten van een zeilwedstrijden. Helaas ook van wat luidruchtige jongelui, maar dat duurt gelukkig niet lang.

Woensdag 22 juni. Nyborg

We rijden naar Middelfart, en drinken daar een kopje koffie in een heel oude herberg (Kro). Dan via Bogense naar een camping aan de Grote Belt, de brug ligt er in de avond prachtig bij. Het is windstil en er heerst hier een weldadige rust.

De lock van de koelkast begeeft het en dat wordt dus weer uitzoeken, waar we een nieuwe zouden kunnen kopen, want een koelkast waar mogelijk alles uitrolt, dat wordt lastig.

Donderdag 23 juni. Vindeby

In overleg met de dame van de camping, bel ik met een campingwinkel in Odense, dat is wel 40 km terugrijden, maar dat moet dan maar.

Gelukkig hebben ze het lockje. Dat probleem is ook weer opgelost. We rijden door naar Svendborg en rijden de brug over om op een camping aan de Sund van de St Hans viering te kunnen genieten. Er worden ter ere van midzomer vuren ontstoken, om daarmee de kwade geesten in de vorm van een heks op een bezemsteel, te verdrijven. In de middag fietsen we naar Valdemars Slot.

Het is lekker warm, maar wel dreigende luchten. We kopen aardbeitjes langs de weg, volgens een mevrouw die ze ook gekocht heeft, de lekkerste en zoetste van de streek. Nou dat klopt, heerlijk zijn ze.

We komen droog thuis, maar rond 18.30 barst er een geweldige hoosbui met onweer los. Het wordt wel weer droog, maar rond 21.00 als het vuur moet worden aangestoken, gaat het weer hozen. Jammer, de hele St Hans viering verregend.

We gaan als het om 21.15 droog is toch maar even kijken en zowaar het vuur brandt, de zon gaat prachtig rood onder en de Denen, ach die laten zich niet afschrikken door een "buitje". Drijfnat met een glas in de hand, genieten ze van de avond.

Vrijdag 24 juni Kraegenes

We rijden via Rudkøbing naar Spodsbjerg op Langeland, drinken daar een kopje koffie en gaan dan aan boord van de Langelands Faergen, voor de overtocht naar Tars.

Daar stoppen we aan een baaitje voor de lunch en rijden dan via een rustige, mooie route naar Kraegenes, daar is een camping aan het water, waar we ons installeren.

Hier vlakbij is een kunstwerk te bewonderen, Dodekalitten (uit het Grieks, de twaalf stenen) 8 meter hoge beelden, een soort van megalieten. Het zijn er nu 6, maar uiteindelijk zullen er twaalf staan in een cirkel, waarbij er muziek uit de grond komt. Een eerbetoon aan de oudste bewoners van Lolland ( dit eiland), een volk dat uit het zuiden kwam.

Pittige, mooie wandeling er naar toe. Maar de moeite waard.

Dieke

Schakelaartje, lockje.....gelukkig weer in orde!! Nou verder geen mankementen meer hoor!!! Weer veel gedaan / gezien.....heeeeerlijk! En wat een prachtige zonsondergang! Een buitje af en toe....geen probleem toch? Lekker knus in de camper! Fijn weekend en groetjes!

Elza

Hoop dat kwade geesten bij St.Hansviering ook bij jullie verdreven zijn. Verder genieten zonder storende mankementen en ik reis gezelig achter m'n Ipad weer even mee. Veel plezier.