AltijdOnderWeg.reismee.nl

Van Sleeswijk naar Raehr bij Hanstholm

Zondag 5 juni Arnis

Langs de zuidzijde van de Schlei rijden we richting Kappeln. Er moet hier ergens een pont over de Schlei zijn, vlakbij Arnis. De navigatie stuurt ons echter via Kappeln en dus over de brug aldaar en langs de noordoever naar Arnis, de kleinste stad van Duitsland. Ik ben hier zo'n 25 jaar geleden ook eens geweest met de boot. Echt veel veranderd is het niet. We zetten de camper bij de jachthaven (prima camperplek) en gaan een stukje fietsen, lekker Dorschfilet(kabeljauw) eten bij de pont, nu dus wel gevonden op de fiets.

Maandag 6 juni Mjelsvig

We rijden naar Kappeln en vandaar naar Flensburg met af en toe een mooie blik op de Oostzee. Het is weer fraai weer, wel weer veel wind, nog steeds uit oostelijke richting.

In Flensburg maken we een wandelingetje langs de Havenkade en eten we een boterhammetje. Bij de Duits Deense grens is zowaar grenscontrole, maar ww mogen doorrijden. Dan weer verder naar marina Minde, waar je een mooi uitzicht hebt op Flensburg Ford. We lopen even door de haven en zien dan een boot te koop liggen een Ohlsson 8.8. De eigenaar is aan boord en vraagt of we interesse hebben. Nou, nee, kom maar aan boord zegt hij, even kijken. Dat doen we dan maar, ze dringen wat aan en we hebben de tijd, zij ook. Aardige mensen uit Hamburg, die gaan stoppen met varen. We krijgen uitgebreid verslag van alle reizen die ze hebben gemaakt in de Oostzee. We krijgen een kop koffie aangeboden en bespreken uitvoerig de staat van het schip.

We nemen afscheid van hen en rijden dan door naar Mjelsvig, een inham van de Als Sund. Ik dacht dat we zouden uitkomen in Dybvig, maar hier is het ook prachtig, behalve dan dat het hier behoorlijk stinkt naar varkens. Toch maar weer verder dan, besluiten we na ons eerste glas wijn. Alles weer opgeruimd, alleen het elektrische opstaptrapje wil niet inklappen. Uitpakken dan maar weer en kijken of er misschien een zekering door is, nee. We gaan eerst maar eten en dan gaat Ruud maar met zijn hoofd in het kastje, waar de schakelaar in uitkomt. Hij verdenkt het printplaatje, als dat zo is, hebben we een PROBLEEM, we staan hier in the middel of nowhere.

Na wat heen en weer gerommel met de stekkers en de contacten, doet de schakelaar het weer.

In de avond lopen we een eindje, (om de sandalen te slijten, Dieke), het is hier erg mooi, alleen het stinkt, nou ja alles went toch?

Dinsdag 7 juni Årosund

Het is al weer vroeg warm in de camper en het stinkt nog steeds, we gaan! Via Nordborg naar de pont over de Als Sund en een kopje koffie in Abenraa.

Wat boodschappen en contactspray voor het opstapje, want hij deed het weer een keer niet.

Door naar Årosund, waar een mooie camperplek is met uitzicht op het eiland Åro.

Het is weer stralend weer, mooi helder.

In de middag nemen we de pont naar Åro en fietsen daar alledrie de routes die er te fietsen zijn. Een lieflijk eilandje en we zien er zowaar de Sweden 340 liggen die ook in de Compagnieshaven lag.

Woensdag 8 juni Aarhus

Het is licht bewolkt als we opstaan, we gaan via Haderslev, Kolding en Vejle naar Aarhus, een klein stukje over de snelweg, dat zijn we een beetje ontwend.

We stoppen bij Marselisborg, iets ten zuiden van Aarhus.

Het is wel dichtgetrokken, nog steeds droog.

Later op de dag klaart het weer helemaal op en we gaan lekker een pizza eten op het terras van een van de restaurants van de haven.

' s avonds is er een zeilwedstrijd gaande die we vanuit de camper kunnen volgen.

Donderdag 9 juni Egå

Weer mooi weer. We zijn vroeg wakker en willen naar het Kunstmuseum Aros hier.

Helaas het trappertje weigert weer dienst. Ruud koppelt hem los van het motortje en bind het geheel vast zodat we tenminste ermee kunnenrijden. Na wat navraag bij havenmeester alhier, komt er een monteur Thomas van de haven kijken. Hij concludeert hetzelfde, de schakelunit van de trap (en het toegangslicht) is kapot. Hij belt nog met een paar camperbedrijven, maar die hebben er geen liggen. We kletsen nog wat met hem over de prijs van auto's in Denemarken. Als we daarna vragen wat we hem schuldig zijn (hij is hier tenslotte bijna een uur geweest), zegt hij vrolijk: service van de zaak. Aardig! We rijden naar Egå marina, daar is weer een camperplek met goed internet. Misschien dat we daar wat wijzer kunnen worden. Lastig.

Mooie plek bij de jachthaven van Egå. 40 km noordelijk is een dealer van campers, die ook Hymers verkoopt en repareert. Morgen maar gaan kijken.

Vrijdag 10 juni. Knebel

Het waaide de hele nacht behoorlijk en ook nu vanochtend staat de wind flink door. Maar de zon schijnt. We rijden naar Allingabro, als we ons verhaal doen over het trappetje, kijkt de dame van de receptie bedenkelijk en zegt dat ze met haar baas moet overleggen. Die stuurt haar als een haas naar de monteur, die over tien minuten aan zijn vrije weekend gaat beginnen. Hij heeft nog even tijd voor ons en helpt ons uiterst vriendelijk, ook hij denkt dat de schakelunit kapot is, maar die heeft hij niet op voorraad, die moet uit Duitsland komen en dat kan weleens een week tot tien dagen duren. Hij gaat nog in eens andere Hymer kijken of daar misschien dezelfde schakelaar inzitten, maar dat is helaas niet zo. Dit is de enige Hymer dealer in Denemarken, zo vertelt hij ons. Hij kan hem wel voor ons bestellen en we besluiten dat dat dan maar moet, we gaan gewoon een weekje richting noorden en komen dan wel weer hier langs om de schakelaar op te halen.

We rijden verder naar het schiereiland Helgenæs, waar de vuurtoren van Knebel op ligt, een prachtige rit langs vele inhammen en bloeiende rozenbottelstruiken.

Aan het eind van het schiereiland bij de vuurtoren is een parkeerplek, waar je vierentwintig uur mag staan, prachtige plek en weer een stralende dag, wel weer met veel wind. De grote schepen komen hier vlak langs en we zien een aantal bruinvissen zwemmen.

Zaterdag 11 juni Virksund

Het is iets frisser, maar de zon schijnt weer. Tijdens het ontbijt worden we erop attent gemaakt dat je hier max 24 uur mag staan, dat wisten we al en we vertrekken na de koffie richting Marriager Fjord. Tijdens een koffiestop bedenken we dat het wel leuk is om nu even naar de andere kant, de andere kust door te steken. Dus klein stukje terug en dan richting Limfjord. We stoppen vroeg in de middag in Virksund, bij de haven, gezellig kneuterig haventje. Heerlijk rustig. Wandelingetje langs Hjalbæk fjord, we zien een zeehond, die op 50 meter vanaf de kant op een zandbankje ligt te zonnen.

Zondag 12 juni Fjaltring/Raehr

Met alleen een stopje bij de bakker voor vers brood en iets lekkers bij de thee, rijden we naar de kust. In de camping app gezien dat er een camperplek aan zee is daar.

Dat klopt, het is nog steeds mooi weer, wel wat bewolking, maar met zonnige periodes. Prachtig uitzicht op de Noordzee.

Na lunch, en wandeling en even pootjebaden , kopje thee, gaan we weer verder.

We rijden naar Thyborøn, pont over naar Thy en dan langs de kust door een prachtig natuurgebied naar een minicamping nabij Hanstholm.

Dieke

Ha globetrotters! Vette DANK weer voor het meereizen!
Qua weer boffen jullie, zo te lezen.....wat wind is geen probleem, 't zonnetje is er regelmatig! Aaaaardige mensen, die Denen! Hoop dat 't gaat lukken met 't schakelaartje!
En wat meer de sandalen gebruiken hoor!!! Heeeeeel fijne reis verder maar weer! Groetjes, Dieke.

Arent

Hé daar Reizigers,
Leuk om dit mee te maken.
Ben erg benieuwd naar de schakelaar!
Wat is de gangbare taal die jullie voeren?
Je moet vrij technisch zijn om over schakelaars te
spreken en de verwante dingen die daar mee samen gaan.
Ik ga spoedig kijken of ‘Google Street View' mij de omgeving
kan laten zien.
Ik wens je een goede reis,
Arent