AltijdOnderWeg.reismee.nl

Cordoba

Vrijdag 23 januari

Rond het middaguur vertrekken we, en willen nog even boodschappen doen bij een Lidl. En omdat het navigatieapparaat gekocht is bij de Lidl, geeft de navigatie ook alle Lidl's in de buurt aan. Dat gaat meestal prima. Er is er één op 2,8 km in Dos Hermanas. Daar gaan we dus, door alle kleine straatjes, op een markt eindigend en niet aan de overzijde van de weg kunnen komen. Dan maar vast gaan rijden richting Cordoba en onderweg kijken of we er nog een zien. Of een andere supermarkt.
We rijden via Ecija, de warmste plaats van Spanje, maar vandaag valt dat wel mee.
We rijden dan zo het dorp binnen, met rechts op de hoofdstraat een Lidl.
Dan door naar Cordoba, na een lunchstop, we zijn er al bijtijds en kunnen nog net in het laatste avondzonnetje ons kopje koffie drinken.
Zaterdag 24 januari
Heerlijk weer, koffie buiten en we zitten zo lekker, dat we tot na de lunch blijven zitten.
Dan pakken we de bus en lopen door de stad en de Joodse buurt naar de rivier de Guadalquivir. Vanaf de Puente Romana brug hebben we mooi zicht op de Mezquita.
Maar die gaan we morgen bekijken.
Zondag 25 januari
Stralend zonnetje, na de koffie gaan we langs de panederia voor broodjes voor morgen.We laten ze in een zakje doen, betalen en leggen met handen en voeten uit dat we ze, nadat we in de stad zijn geweest, weer op komen halen.
Dan met de bus weer naar de stad en we lopen door de leuke Joodse buurt met allemaal hele kleine kleurrijke straatjes. Op een soort binnenpleintje met eettentjes, eten we een stukje tortilla met zalm en roquefort met een biertje.
Daarna gaan we naar de Mezquita.
Een ongelofelijk bouwwerk, een enorme moskee met precies in het midden een kathedraal.
Als je het over verzuiling hebt, dan moet je hier eens rondlopen. Een woud van pilaren, bogen met steeds weer een andere lichtinval. Het is een vreemd contrast van bouwstijlen, de overdadige katholieke kathedraal en de toch redelijk sobere moskee.
En zooooo groot!
We lopen langs de rivier en de koninklijke tuinen en pakken dan een taxi terug naar de camping. Nog even ons broodje ophalen bij de bakker, helaas er staat een andere dame in de winkel en die begrijpt niets van ons verhaal, dat we vanochtend een broodje apart hebben laten leggen. Een behulpzame dame die Engels spreekt, probeert het haar uit te leggen, maar ze weet van niets, dus er zit niets anders op dan maar opnieuw een broodje kopen.

Dieke

Mag ik een beetje jaloers zijn?? Hier sneeuw (intussen al weer bijna weg!), gladheid en miezerweer..... Kun je wat zon opsturen?? Hihihi.....wat een pech met het broodje....
Kijk al weer uit naar 't volgende verhaal! Enjoy enjoy!
Groetjes!

Ineke

Geweldig,he. We hebben een mooie foto van Joep dat hij net in zo'n lichtstraal staat met de kleuren van het glas over zich heen.
Lieve groetjes Ineke