AltijdOnderWeg.reismee.nl

Ronda, Witte Dorpen en Gibraltar

Woensdag 13 januari

We lopen naarRonda, zo'n 3 kilometer, heuvelafwaarts en bij de Oud stad gekomen weer heuvelopwaarts. Dan komen we bij de Puente Nuevo over de Tajokloof, die de stad in tweeën splijt, een meer dan honderd meter diepe kloof.
Over de brug en tegen de rots ligt hotel SAN Miguel, waar we een biertje drinken en tapas eten.
Daarna bezoeken we de arena, de Plaza de Toros van Ronda, een van de oudste een mooiste en in elk geval de grootste ter wereld. We wandelen nog wat door de stad en lopen dan weer door de oude stad richting Camping El Sur.
Donderdag 14 januari
Bijtijds vertrek, het eerste witte dorp dat we aandoen isSentenil de las Bodegas,we vragen een politieman waar we de camper kunnen parkeren en lopen dan een rondje door het dorp. Het dorp is gedeeltelijk in de rotsen gebouwd (zie foto's).
We drinken er een kopje koffie op een gezellig terras met wat tapas erbij, erg lekker!!
Dan door viaTorre AlqahuimenaarOlvera,prachtig hoog gelegen, door smalle straatjes. gelukkig vinden we ook door nog wéér een plek waarde de camper kunnen parkeren en we lopen naar boven om de kerk en de burcht te bekijken.
Via ene mooie weg naar Algodonales en dan naarZahara de la Sierra, wederom een mooi gelegen wit dorp aan een groot stuwmeer.
Parkeerplek waar we staan is wel een beetje scheef, maar het uitzicht geweldig!
Vrijdag 15 januari
In de nacht veel wind en harde regen. De camper schudt ervan. Als we wakker
worden is het weliswaar droog, maar er hangen zware wolken over de heuveltoppen en er staat nog steeds veel wind. Beetje onaangenaam om de heuvel met de burcht hier te gaan beklimmen en van het uitzicht? te gaan genieten.
We gaan weer terug naar de kust, waar het iets beter weer is. We besluiten het rondje witte dorpen voorlopig af met een mooie route langs het stuwmeer en dan langs Ronda een hele lange, mooie afdaling richting kust. Al spoedig weer loop zon, wel nog een koude wind. We zijn vroeg vertrokken, dus rijden we door naar Gibraltar.
Dat is een vreemde gewaarwording, we zien de rots van Gibraltar al van verre liggen, maar rijden eerst door een Spaans dorp, dan over een boulevard en langs een jachthaven, waar een Camperplek zou moeten zijn. Die is opgebroken en van de andere camperplek hier in de buurt wordt gezegd dat er nogal wat vreemde figuren rondscharrelen en het terrein in de avond door jongelui als feestplek wordt gezien.
Een onduidelijk uitziend figuur vraagt ons of we naar Gibraltar willen en vraagt 20 euro, waarvoor is ons onduidelijk, 20 euro's zegt ie. Wegwezen, zegt Ruud en wij rijden door en dan plotseling staan we voor een grenspost, paspoorten tonen en met de mededeling dat we niet mogen overnachten op Gibraltar rijden we verder.
We moeten hier over dwars over de start-en landingsbaan van het vliegveld. Het stoplicht staat op groen dus (helaas) even geen vliegtuig.
Overal Engelse teksten en zelfs bobby's op straat. We rijden tot Europa point, de vuurtoren op het uiteinde, waar een mooie moskee staat en prachtige bloemen. Het is inmiddels rond vijf uur en we gaan weer terug richting Spanje, helaas dat doen meer mensen en we moeten in de rij om weer door de grenspost te mogen. Dat duurt wel een uur en als we erdoor zijn worden we door een apart poortje gestuurd, omdat we hoger zijn dan personenauto's.
Er wordt een hekje verplaatst en zo kunnen we erdoor, helaas vertelt de douane er niet bij dat we na de poort direct rechtsaf moeten zodat we al gauw op een dubbele rijstrook rijden met alleen maar tegemoetkomend verkeer. Dat kan niet de bedoeling zijn, de ons tegemoetkomende automobilisten beginnen op hun voorhoofd te wijzen. Het is ons ook wel duidelijk dat we op de verkeerde weghelft zitten, maar wat nu???
Een vriendelijke voetganger wijst ons dat we een stukje achteruit moeten terug door de bocht en dan rechtsaf. Pfff, goed geregeld hier!!!
Inmiddels is het een uur of zes en we willen eigenlijk naar een camping, dus rijden we voorbij Algeciras enTarifaen begint het al aardig donker te worden, we hopen dat we de bordjes kunnen vinden. Camping Rio Jara wordt het, mooi gelegen aan het strand.
Zaterdag 16 januari
Dagje rust, mooi weer en even niet verplaatsen, zij het dan dat we de camper wel op een zonniger plek zetten met uitzicht op het strand, je kunt van hier vandaanTangerzien liggen, eigenlijk vlakbij, mooi strand. En in het avondlicht kun je zelfs de bebouwing zien, wonderlijk, de grote containerschepen en tankers zie je door de Straat
van Gibraltar varen. Een plek die ons wel bevalt.
Morgen wordt er regen verwacht.
In de middag lekker over het strand lopen en kijken naar de veel kitesurfers.
Zondag 17 januari
Inderdaad vannacht veel regen en wind en ook nu nog een straffe bries.
We blijven nog maar een dagje. Het is overal even wat minder wat betreft het weer.
Vanmiddag even proberen het verslag van de afgelopen dagen te versturen en de foto's?

Dieke

Wat schrijf je toch fantastisch Stans! Je krijgt het gevoel "gewoon" mee te reizen! Wanneer begin je aan een boek???? Lekker doorgaan met genieten! Lieve groet voor allebei uit nat en waterkoud Nieuwegein!